Ўзлик сари етти қадам – 4. Яхши ва ёмон

Ўзлик сари етти ?адам – 4. Яхши ва ёмон
Жавлон Жyраев
Ушбу китоб олдингизга ?ийин саволларни ?yйиши мумкин. У кyплаб ёл?онларни фош ?илади ва y?увчини yз ?адриятларини ?айта ба?олаб чи?ишга ундайди. Китоб билан танишишдан олдин туркумнинг аввалги китобларини y?иб чи?иш тавсия этилади.

Ўзлик сари етти ?адам – 4
Яхши ва ёмон

Жавлон Жyраев

© Жавлон Жyраев, 2020

ISBN 978-5-4493-7274-1 (т. 4)
ISBN 978-5-4493-7267-3
Создано в интеллектуальной издательской системе Ridero


– Ёмонлик, сен нега бунчалик ёмонсан?
– Бу ?ана?а бемаъни савол, Яхшилик – мен сен яхши бyлганинг учун ёмонман.
– Мен яхши бyлмасам, сен ?ам ёмон бyлмасмидинг?
– Албатта! Унда менинг ёмон бyлишимга ?ожат ?олмас эди…

Ди??ат
Китобда билдирилган динга ва эъти?одга доир муло?азалар муаллифнинг шахсий фикри бyлиб, улар ?еч бир диннинг расмий ?а?и?ати сифатида айтилмаган. Муаллифнинг дин номидан гапиришга диний саводи етарли эмас ва бу фикрлар фа?атгина фалсафий ну?таи назарни y?увчига етказиш учун мисол тари?асида келтирилган.

Муаллифдан
Азиз Китобхон,
?али жонингизга тегмадимми? Бу учта китоб ёзиб ?ам, айтадигани тугамабди деб жа?лингиз чи?маяптими?
Сизни зериктирмаган бyлсам, навбатдаги су?батимизга хуш келибсиз. Тан олишим керак, сиз билан су?батлашишни жуда со?инганман. Бу ожизлигимни кечирасиз деган умиддаман.
Аввалги уч китоб сизга ?ам, менга ?ам кyп нарсани yргатди. Пай?аган бyлсангиз, китоблар жуда оддий, камтар, жиддийликдан ?оли о?ангда ёзилган. Бу бизга я?ин дyст бyлиб олишимиз учун зарур эди.
Энди бир-биримизни яхши биламиз – бир оз дадилро? гаплашсак ?ам бyлади, менимча. Бу галги су?батимиз бир-бирига ишонадиган, бир-бирининг фикрини ?урмат ?иладиган одамларгина му?окама ?иладиган мавзуларга ба?ишланади. Уларнинг баъзилари жиддий – аммо кyнглимизга таяниб иш тутсак, бир-биримизни албатта тушуна оламиз.
Бизни яхши ва ёмон ?а?идаги ажойиб су?бат кутмо?да. Анъани са?лаган ?олда, китоб сиз билан янги сирларни yрто?лашади. Ва, албатта, сиздан ?ам очи? кyнгиллиликни ва очи? фикрлиликни кутади.
Су?батимизга энди келиб ?yшилганларга аввал туркумдаги биринчи уч китобни y?иб чи?иш тавсия этилади. Чунки су?батда ишлатиладиган кyп тушунча ва атамалар олдин таърифлаб yтилган ва му?окама ?илинган. Бу су?батдан тyли? маро? олишингиз учун, асосий тушунчалар билан таниш бyлганингиз маъ?ул.
Менимча, ?амма айтадиганимни айтдим. ?а, эсимдан чи?ай дебди: ушбу китоб яралишида менга yз мактублари билан ёрдам берган барча дyстларимизга самимий миннатдорчилигимни билдирмо?чиман. Бу китобни бир мен эмас – ?аммамиз бир бyлиб ёздик. Ўзимизни озгина ма?таб ?yйсак зарар ?илмайди.
Ўзлигимиз сари навбатдаги сафарни мана энди бошласак бyлади.

Бошладик
«Ёл?он, ?аммаси ёл?он,
Дунёда yлимдан бош?аси ёл?он…»
(Юлдуз Усмонова ?yши?идан)
Мен ёл?ончиман десам, нима деган бyлардингиз? Бунга ишонсангиз ?ам, ишонмасангиз ?ам мен ёл?ончи бyлиб чи?аман. Сиз ёл?ончисиз десам-чи?
Аслида, ?аммамиз ёл?ончимиз. Чунки болаликдан бизни кyп алдашган. Ёл?онлар ичида катта бyлган одамда ростгyйлик бyлиши ?ам ёлъгон.
Ёл?онлар бизга яшашга, ?ийинчиликларни енгишга, кучли бyлишга имкон беради. «?аммаси яхши бyлади» деб алдаймиз yзимиз ва атрофдагиларни. «Мен сени севаман» деб алдаймиз. «Мен буни yзим учун ?илмаяпман» деб алдаймиз. «Мен бахтлиман» деб алдаймиз.
Хyш, нега буcн?алик ёл?онларга кyп таянамиз? На?отки, фа?ат ростдан иборат ?аёт ?уриб бyлмаса? На?отки, шахсий эркинлигимиз ёл?онларга бо?ли? бyлса?
Инсон yз тара??иётида ёл?онни четлаб yтиши имконсиз бyлган. А?л yсгани сари, кyнгил билан а?л зиддияти кучайган. Кyнгил самимий ва содда бyлгани учун, а?л унга нисбатан таъсир ?уроли сифатида айнан алдовларни yйлаб топган. Ва аста-секин ёл?онни санъат даражасига олиб чи??ан.
Ёл?он бизга шахсиятимиздаги мувозанатни тутиб туриш учун керак. Айнан ёл?он ?алб ва а?л зиддиятларини ?ал ?илишда беминнат хизмат кyрсатади, а?л зулмидан тана ва ?алб тамоман жабр кyришининг олдини олади. Агар бу мослама ишламай ?олса, инсон ру?ий саломатлиги бузилади. Ру?ий касалликларнинг кyпчилиги ана шундай келиб чи?ади – одам ?алби а?ли айтган ёл?онларга ишонмай ?yяди ва ?yз?олон кyтаради.
Демак, ёл?он бизнинг со?лигимиз учун зарур экан-да? Бир жи?атдан, ?а. Аммо ёл?он соясида яшашни танлаган одамда шахсий эркинлик бyлмайди ва у а?л ?окимятини тан олиб яшайди. Кyнгил бир умр ёл?онлар билан су?орилади ва yз истакларига эриша олмайди. Ёл?он дорисини ичиб яшаган одам со?лом – биро? бахтсиз бyлади.
Хyш, ёл?онларсиз яшаб, муста?кам саломатликка эришиш учун нима ?илиш керак?
Бунинг учун а?лни назоратпарастликдан ?оли ?илиб, уни кyнгил билан дyстлаштириш керак. Ана шунда а?л ?албни yзига душман билмайди ва унга ?арши ёл?ондек ?авфли ?урол ишлатмайди.
А?л билан ?албни дyстлаштириш бир масала – биз биринчи су?батимиздан бери шу ?а?ида гаплашамиз. Бош?а масала – а?л ишлатадиган ёл?онларни таний билиш. Бу галги су?батимиз ана шунга ба?ишланади. Унда ?анчалик самарага эришганимизга су?бат охирида ба?о берамиз.
Су?бат давомида биз ?аётимизга ва шахсий yсишимизга катта таъсир yтказадиган ёл?онлар ?а?ида билиб оламиз. Ёл?онлар таъсирида ?андай му?имликларга берилишимиз, ?андай кемтиклар орттиришимиз му?окама ?илинади. ?айси ёл?онлардан ?yр?ишимиз ва ёл?онлар соясида а?д кучимиз ?андай исроф бyлиши ?а?ида су?батлашамиз.
Келинг, су?батни тарихдаги энг катта ёл?он билан танишишдан бошлаймиз.

Душанба – Шахсият

Буюк ёл?он тарихи
Яралиш аввалида Ер юзи жаннат бyлган. Унда ?амма жонзотлар yзаро мувозанатда яшаганлар. Улар орасида бир жонзот бyлганки, у yз ?изи?иши билан бош?а мавжудотлардан кескин ажралиб турган.
?изи?иш уни ймо?ир нималигини билишга, дарахт тепасига чи?ишга, бош?а ?айвонлар уясига кириб кyришга ундаган. ?изи?иш уни турли меваларни еб кyришга, ча?мо? уриб ёниб кетган дарахт танасидан ?олган чy?ни ушлаб кyришга чорлаган.
Айнан ?изи?иш ор?али одамзотда а?л ривожланган. Биз айнан ?изи?увчанлигимиз сабаб ман ?илинган мевадан еб кyрганмиз ва бизга а?л битган. Илм-фан ?ам, дин ?ам бир ?а?и?атлар ?а?ида сyзлайди – фа?ат иккиси буни yз усулида, yз воситаларидан фойдаланиб ?илади.
А?л – инсонда ?изи?увчанлик ортидан шаклланган. ?изи?увчанлик сабаб аччи? мевани еб ?yйган одамзот онгида буни ?айтиб ?илмаслик кераклиги ?а?идаги хулоса шаклланган. Чy?ни ушласа ?yл куйиши, айни бир yтни чайнаса сар?уш бyлиши, дарахтга чи?са атроф яхширо? кyриниши ана шундай хулосалар шаклида одам онгидан жой ола бошлаган. А?л ана шундай шаклланган.
Фа?ат а?л бунда бир муаммога дуч келган: ширин мевани еб кyргандаги ро?атни аччи? мева егандаги азобга солиштириш ва уларни бир-биридан фар?лаш учун шартли белгилар керак бyлган. Шунда а?л унга ё??ан ?амма нарсани «яхши» – унга ё?маганларини эса «ёмон» ёрли?и билан белгилай бошлаган.
Биз улу?лайдиган «яхши» ва «ёмон» сифатлари ана шундай пайдо бyлган. Бу иккиси шучаки шартли белги – улар одам хулосаларини таснифлаш учун керак бyлган, холос. Аммо таъми аччи? бyлган мева аслида танага шифо эканини а?л билмаган. Чy? тy?ри ишлатилса, сову?да тафт, зулматда нур мериши мумкинлигини ?ам а?л билмаган. У бу нарсаларни билмай туриб аччи? мева ва чy?га «ёмон» ёрли?ини осган.
А?л атрофдаги нарса, жонзот ва ?одисаларга яхши ва ёмон сифатини беришга шу даражада киришиб кетганки, тез орада у бутун дунёни икки хил турга ажратиб ташлаган. Аммо ва?т yтиб, у аввал яхши деган нарсалар аслида зарарли, у аввал ёмон деб атаган нарсалар аслида фойдали эканини билиб ?олган. У катта ?ийинчиликлар билан бу нарсаларга берган ба?осини yзгартиришга мажбур бyлган.
Яхши ва ёмон – тарихдаги энг катта ёл?он. Дунёда яхши ва ёмон нарсалар, жонзотлар, одамлар йy?. ?аётда яхши ёки ёмон ?одисалар содир бyлмайди. А?лимиз у ёки бу нарса яхши ёки ёмон эканига бизни алдаб ишонтиради. У буни бизнинг ?арорларимиз устидан эга чи?иш учун – бизнинг шахсиятимизни ?амалда са?лаш учун ?илади.
Бу дунёда яхши ёки ёмон нарса йy? – бу дунёда оддий нарсалар бор. Бу дунёда яхши-ёмон жонзот йy? – табиатда ?ар бир жонзотнинг yз yрни бор. Бу дунёда яхши-ёмон одам йy? – бу дунёда сиз ва мен каби оддий одамлар бор.
Хyш, бу буюк ёл?онга ?андай ишонганмиз? А?лнинг яхши ва ёмон ?а?идаги найрангига ?андай учганмиз?
Буни англаб етиш учун биз аввалги китобларда му?окама ?илинган табиий ва орттирилган (ижтимоий) билим тушунчаларига мурожат ?илишимиз лозим.
?айвоннинг боласи атрофидаги ?авф-хатардан бохабар ту?илади. У нимадан ?очиш, кимга талпиниш, ?андай тирик ?олишни билади. Бу билимларни унга табиат берган. Бу билимлар унга ота-онасидан ?он билан – жон билан yтган. Бу билимлар унинг генида ёзилган.
Одамзот боласи ?ам ?удди шундай табиий билимлар билан яралади. Биз ?ам ота-онамиздан тирик ?олиш, яшаш ва ривожланиш учун зарур ?амма билимларни олиб дунёга келамиз. Бу билимлар (?а?и?атлар) бизга яралиш пайтида берилган.
Нега биз яхши ва ёмон нима эканини билиб ту?илмаймиз? Чунки «яхши» ва «ёмон» тушунчалар фа?ат жамиятга тегишли. Чунки бу табиий билим эмас. Чунки «яхши» ва «ёмон» деган ?а?и?атлар йy? аслида. Бу – одамлар дунёни борича ?абул ?ила олмаганидан келиб чи??ан сароб. Улар бу ёл?онни yзларига ?арши yйлаб топишган. Бу ёл?онни а?л одамзот устидан бyлинмас ?укмга эга бyлиш учун yйлаб топган. Биз yз а?лимиз ёл?они ташлаган ?оп?онда яшаймиз.
Бу таъкид кимдадир норозилик уй?отиши мумкин. Бизга эсимизни таниганимиздан бир гап у?тирилади: яхши-ёмонни билмаган яшай олмайди, бахтли бyлмайди. Бу гап ?ам ёл?он – бизга яшаб ?олиш ва бахтли бyлиш учун бу дунё, унинг таркибий ?исмларини, бош?а жонзот ва одамларни яхши ва ёмонга ажратиш шарт эмас. Ани?ро?и – бундай ?илиш бизга яшашга – бахтли яшашга ?алал беради.
Жуда кyп ?олларда яхши ва ёмон сифатлари шунчаки андозага таяниб айтилади. «Ў?лим, бу ишни ?илиб бyлмайди – Нега? – Ёмон бyлади» каби тарбия болада зарарли яхши-ёмон тушунчасини шакллантиради. Тарбия пайтида у ёки бу ишни яхши ёки ёмон эмас – фойдали ёки зарарли, бунёдкор ёки вайронкор, керакли ва кераксиз каби таъриф ор?али етказган маъ?ул. Бунда айнан шу иш нега ижобий ёки салбий жи?атга эга эканига етарлича асос бериш лозим.
«Ў?лим, ана бу болаларга ?yшилмагин. – Нега? – Чунки улар ёмон болалар – Нега? – Чунки улар сени ёмон одатларга yргатади…» Болага «яхши» тарбия бериш важи билан бировнинг боласини ёмон дейишнинг yзи тy?римикан? Бундай таъкид болада бу дунёда ?амма тенг эмаслиги – кимлардир дyстларшишга ва ишонишга лойи?, кимлардир бунга муносиб эмаслиги ?а?идаги асоссиз хулосани шакллантиради. Яъни яхши-ёмон тушунчалари фарзандингизни ?аётдаги асл ?адриятлардан чал?итади.
«Ў?лим, ?ар ким билан дyст бyлиш яхши. Фа?ат у ёки бу ишни ?илишдан аввал бу сенга чиндан керакми-йy?ми – yйлаб кyргин. – Нега? – Чунки одамлар ?иладиган ?амма иш ?ам фойдали бyлавермайди. – Фойдасиз ишни ?илсам, кимга зарар? – Энг аввало yзингга, кейин бош?аларга…»
Бу таъкидда, содда тил билан айтганда, «одам ажратиш» йy?. Болада одамлар ва уларнинг хатти-?аракатларини яхши-ёмонга ажратиш илинжи пайдо бyлмайди. ?ар кимнинг шахсиятини тенг ?урмат ?илиш ва yз танловлари учун маъсулиятни сезиш шаклланади. Болани буз?инчи ишлардан «ёмон» одамлардан нари юриши эмас – yз ?арорлари учун жавобгарликни билиши тежаб ?олади.
Яхши ва ёмон ?а?идаги ёл?он шу ?адар ?адимги ва улканки – унинг аслида ёл?он эканини кyпчилик унутган. А?лимиз шу буюк ёл?он асосида кyплаб бош?а «ёл?ончалар»ни yйлаб топиб, ?аётимизга киритган. Бу ёл?ончалар баъзида бир-бирига зид фиркларни таъкидлайди: бири бу дунёда ?ар доим яхшилик ?алаба ?озониб, ёмонлик жазога ма?кум эканини айтса – бош?аси «яхшига кун йy?, ёмонга – yлим» дейди.
Бу ички зиддиятларни биз одатда сезмаймиз – чунки а?л ?ар бир ёл?ончани yз жойида ишлатади: яхшилик устунлигини yтказси? керак бyлганда биринчи ёл?онча кор келади, адолатсизликка ур?у бериш керак бyлганда иккинчи ёл?онча ишга тушади. Аммо сергак туриб, ?амма ёл?ончаларни бир сафга ?yйса – уларнинг кyпчилиги бир-бирига зид экани ошкор бyлади.
Яхшилик ва ёмонлик ?а?идаги буюк ёл?он ?yл остидаги кичик ёл?ончалардан куч олиб яшайди. Ёлъгончалар фош бyлса – уларнинг бобоси буюк ёл?он ?ам ошкор бyлади. ?ар хил нарсага бyлган муносабатингизни астойдил yрганиб чи?сангиз – буна?а ёл?ончалар сиз умуман кутмаган жойларга яширинганини билиб оласиз.
Келинг, биз ана шу ёл?ончаларни фош ?илишга уриниб кyрамиз.

Ёмонликдан омонлик
Сизга, ?ар доимгидек, бир ажойиб саволим бор: Сиз яхши инсонмисиз?
Жавоб бериш ?ийин-а? Балки, осонгина жавоб бергандирсиз. Нима бyлганда ?ам, шу саволни y?иб, хаёлингиздан yтган фикрларни эслаб ?олинг – биз уларга ?али яна ?айтамиз.
Бизнинг дунё – ?арама-?аршиликлар дунёси. Унда ?амма нарсанинг акси – зидди бор. Ёру?ликка ?арши зулмат, исси??а ?арши сову?, ме?рга ?арши ?ахр. Табиат ?ам мукаммал зиддиятлардан ташкил топган – борли?ни ташкил ?илган зарраларда ?ам ?анча манфий ?увват бyлса, унга ?арши шунча мусбат ?увват бор. Баъзи олимлар бугун ?атто модданинг ?ам зидди – антимодда (антиматерия) мавжудлигини таъкидлашмо?да.
Биз бу бир-бирига зид кескинликларни бир-бири билан та??ослаб yрганамиз. О? нима эканини фа?атгина уни ?орага солиштириб айтишимиз мумкин. А?лимиз ?амма нарсани та??ослаб, ?амма нарсага номлар, сифатлар бериб чи??ан. Биз дунёни ана шу сифатлар асосида кyриб, ?адрлаб яшаймиз.
Бу йyлдаги энг катта юту?имиз – «яхши» ва «ёмон» сифатларини yйлаб топганимиз бyлган. Бу икки сyзнинг асл ?удратини биз ?ар доим ?ам билавермаймиз – аммо бу икки сyз бизнинг ?аётимизга жуда кучли таъсир ?илади.
Биргина «яхши» ёки «ёмон» сифатига эргашиб, биз ?арорлар ?абул ?иламиз. «Яхши» ёрли?и илинган одамлар, буюмлар ва ?ояларга эргашамиз – «ёмон»ларини yзимиздан нари тутишга уринамиз. «Яхши» деб билган ишларимизни ?иламиз, «ёмон»ларидан тийинамиз. Буларнинг барини биз yзимиз «яхши» бyлиш учун – yзимизга «яхши» бyлиши учун ?иламиз.
Нима деб yйлайсиз: ?yлингиздаги китоб яхшими? У сизни яхши инсон бyлишга чорлаяптими? Яхшилик ?илишга ундаяптими? Уни y?иб, yзингизни яхши ?ис ?иляпсизми?
Бу саволлар ичида чалкашиб ?олмай туриб, сизга аввал айтган гапни эслатай: яхши ва ёмон тушунчалари – одамзотнинг бахтли бyлишига ?аршилик ?иладиган энг катта ёл?ондир. ?а – дунёда яхши ва ёмон одамлар, нарсалар ва ?одисалар йy?.
Тарбия билан онгингизга сингдирилган ?оидалар ?озир талвасага тушган бyлса керак. Лекин бунга ишониш ?анчалик ?ийин бyлмасин – яхшилик ва ёмонлик бор-йy?и нисбий ?а?и?атлар. Уларни одамзот yз-yзини бахтдан айириш учун билмасдан yйлаб топган.
Яхшилик ва ёмонлик – ижтимоий тушунчалар. Табиатда бундай тушунчалар мавжуд эмас. Табиат бундай сунъий тушунчаларни тан олмайди, уларга ?араб яшамайди. ?yр?о? ва о?кyнгил ?уёнлар-у, кучли ва ёвуз бyрилар фа?ат эртакларда бyлади. Табиатда эса ?уёнлар ?ам, бyрилар ?ам бир хил yринга эга.
Айтайлик, шо?ол кийиклар тyдасидан айнан нимжон кийик боласини танлаб, ?ужум ?илди ва yлжасига эришди. Хyш, шо?ол ёмон иш ?илдими? Унинг тyдадоши ?ари ва касалванд, ?еч нарсага ярамай ?олган кийикни yлдирди. Хyш, буниси-чи?
Иккала шо?ол яхши ?ам, ёмон ?ам эмас – улар оддий. Улар яхши иш ?ам, ёмон иш ?ам ?илмадилар – улар табиий иш ?илди. Иккиси ?ам орти?ча куч сарфламай, yлжага осон эришиш йyлидан борди. Чунки бугун кучини тежаса, эртага ?ам кучукларини бо?ишга ?уввати етади.
Бу во?еани четдан кузатиб турган одамзот эса дарров «яхши-ёмон» yйинини бошлаб юборади. У дарров ожиз кийикчага ?амла ?илган шо?олни ?оралашга тушади. Боласини ?аровсиз ?олдирган она кийикни ?ам айблаб ?yяди орада.
Яхши ва ёмон сифатлари бизга аслида бизники бyлмаган «?озилик» ?у?у?ига даъво ?илишга асос бyлади. Биз нафа?ат табиатдаги жараёнларни – балки бир-биримизни ?ам ана шу элакдан yтказамиз. Бировни яхши, бировни ёмон, бир ишни яхши, бош?асини ёмон дейишдан олдин чу?урро? yйлаб кyрмаймиз.
Биз ?атто yз танамизни яхши ва ёмон нимталарга ажратамиз. Ўнг ?yл – яхши, чап ?yл – ёмон. Ўнг ?yл билан ?илинган иш – яхшилик, чап ?yл билан ?илингани – ?ин?ир. Бундай яхши-ёмон ёрли?лари ма?ол ва удумларимизгача сингиб кетган. Фарзандларимизни ёшликдан yнг ?yлда ов?атланишга, ёзишга, чизишга yргатамиз.
Аммо соф табиий жи?атдан бу жуда зарарли. Одам танасининг yнг ярмини миянинг чап ярми бош?аради. Миянинг чап ярми эса манти?ий ва тан?идий фирклашга жавобгар. Танамизнинг yнг ярмига кyпро? эътибор бериб, уни кyпро? маш? ?илдирсак – миямизнинг ?ам фа?ат чап ярми ривожланади. Яни, болангизга «яхши» бyлган yнг томонни кyпро? тарбиялашни айтиб, сиз унинг фа?ат бир ё?лама ривожланишига туртки берасиз.
Миянинг yнг ярми – мав?ум фикрлаш ва ижодий фаолиятга жавобгар. Мона Лиза ва Шашма?омларни буюк да?оларнинг айнан yнг мия ?исми яратган. Инсоният барпо ?илган барча гyзал нарсалар – мия yнг ярми ма?сулоти.
Кyпчилик и?тидорли одамларнинг чапа?ай бyлгани бизга маълум. Аммо бунда улар и?тидорли бyлганлари учун чапа?ай бyлиб ?олмаганлар – аксинча, улар болаликдан чап ?yлларини ?ам тарбия ?илганлари учун, уларнинг yнг мияси яхши ривожланиб, улар истеъдодли бyлиб етишишган.
Шундай экан, фарзандингиз чап ?yлда ?оши? ёки ?алам тутса – уни койишга шошилманг. Ким билсин – у келажакда буюк ижодкор бyлиб, инсониятга зав? берувчи асарлар яратар. Санъат йyлидан бормаган та?дирда ?ам, у тyла?онли камол топган – миясининг икки ярмини ?ам тенг ривожлантирган кучли шахс бyлиб етишади.
Бола миясининг икки ярми мутаносиб yсиши учун, унинг танасини ?ам чап, ?ам yнг томондан тарбиялаш лозим. Мисол учун, унга чап ?yлда сурат солиб, yнг ?yлда ёзишни yргатиш мумкин. ?оши?ни ?ар икки ?yлда тутишни yргатса ?ам бyлади – ишонинг, чапа?ай бyлса «ёмон» бyлмайди.
Кимдир боласига ёмон болалардан нариро? юришни тайинлаганини эшитсам – ?айрон бyламан. Ёмон бола ?ана?а бyларкин? На?отки, боланинг ?ам ёмони бyлса? Балки, улар бу билан ёмон тарбияли болани назарда тутар? Унда «ёмон тарбия» ?ана?а бyлади? Ким боласига «ёмон бола бyлгин, ?уло?сиз, одобсиз, ?айсар бyлгин» деб тарбия беради ахир?
Айтайлик, битта «ёмон» болага иккита «яхши» бола ?yшилиб ?олди. «Яхши» болаларнинг бири «ёмон» бола таъсирига тушди – иккинчиси yзгармади? Шундай бyлиши мумкин-ку. Демак, гап аслида «ёмон» боланинг «ёмон» тарбиясида эмас экан-да?..
Болалар бир-бирларини яхши-ёмонга ажратмайдилар. Бунга сабаб ёш бола яхши-ёмоннинг фар?ига бормаслиги эмас – болалар аслида дунёда яхши ёки ёмон одам бyлмаслигини, ?ар ?андай бола дyстлашиб, бирга yйнашга муносиб эканини биладилар. Одамларни яхши-ёмонга ажратишни эса уларга биз – катталар yргатамиз.
Яхши ва ёмон сифатлари бизга яшашга ?алал беришига мисоллар жуда кyп. Ўз шахсиятимиз, бош?а одамлар ва ?аётий вазиятларга яхши ва ёмон сифатини бериб яшаш билан биз yзимизни кyп нарсадан чеклаймиз. Бу билан биз yзимизни шахсий yсишдан – шахсий куч тyплашдан чеклаймиз. Мана шу ростан ?ам ёмон.

Шахсий ожизлик
Бу ?ана?аси – демак, ?аётда ёмон инсонлар бyлмас экан-да? У ?олда ?аётда содир бyладиган шунча буз?унчи ишларга нима сабаб?
Аввалги бобдаги таъкидлар билан мен сизга одамлар ?еч ?ачон хато ?илмайди, уларнинг ишлари ?еч кимга зарар етказмайди – ?еч ким буз?унчи иш ?илмайди демо?чимасман. Албатта, ?аётда тубан ва ёвуз ишлар содир бyлади. Мен сизга ана шу ишларга ёмонлик аломати деб ?арамасликни тавсия ?иляпман, холос.
Нима деб yйлайсиз – одамлар нега ёл?он гапиради? Нега фирибгарлик ?илади? Нега бировнинг ?а?ига ёки мулкига тажоввуз ?илади? Нега о?ир жиноятлар содир этади? Ёмон одам бyлгани учунми?
Йy?. Одамлар ожизлиги сабаб буз?унчи ишлар ?илади. Мен сизга одамларнинг хатти-?аракатларини яхши-ёмонга эмас – бунёдкор ва буз?унчи ишлар тоифасига бyлиб ба?олашни тавсия ?иламан. Фа?ат бунда бунёдкор ишни ёки шу ишни ?илган одамни улу?лаш (ило?ийлаштириш) ва буз?унчи ишни ёки шу ишни ?илган одамни ?оралаш (гуно?кор санаш) илинжидан ?утулиш зарур. Одамлар ва уларнинг хатти-?аракатларини ба?олашда му?имлик иштирок этмаслиги лозим.
Шундай ?илиб, одамлар yз ожизликлари сабаб буз?унчи ишларга ?yл уришади. Мен ожизлик деганда жисмоний ёки ижтимоий ожизликни назарда тутмаяпман. Буз?унчи ишлар ?илиш учун катта жисмоний куч ёки ижтимоий таъсирдан ?исилган бyлиш шарт эмас. Ва аксинча – жисмоний ёки ижтимоий кучга эга одамларнинг ?аммаси ?ам бунёдкор шахслар эмас.
?амма гап шахсий (маънавий) кучда. ?аётий ?уввати кам бyлган одам yз ма?садларига интилишда ?ар доим буз?унчи йyлдан боради. Бунга ?аётий мисоллар келтирсак, тушунарлиро? бyлади.
Масалан, бир жамоада икки спортчи бор: бири иккинчисидан анча тажрибали ва жисмонан чини??ан. Аммо тажрибаси кам спортчи му?имликдан ?оли ва у катта шахсий кучга эга. Дейлик, шу иккисидан бири жамоа сардори этиб тайинланиши кутилмо?да. Катта жисмоний кучига ?арамай, шахсий кучи кам бyлган спортчи шу мав?ега эришиш учун буз?унчи ишлар ?илади: ра?иби обрyсини тушириш учун ёл?он гапиради, керак бyлса yз ма?сади учун жисмоний кучини зyравонлик йyлида ишлатади.
Бир ?арашда бу спортчининг ?аракати манти?сиз туюлади – у шундо? ?ам кучлиро? ва тажрибалиро?, сардорлик унга насиб этиши э?тимоли катта. Нега у шунда ?ам курашни ?yймаяпти? Жавоб жуда оддий: унда yз имкониятларига бyлган ишонч кам. Унда сардорлик уники эканини айтиб турган хотиржамлик йy?. Унинг yзига ишончини ва хотиржамликни таъминлайдиган шахсий кучи йy?. Бор-йy?и шу.
Одам катта мав?е ва давлатга эришиб ?ам, шахсий ожизлигини йy?отмаслиги – натижада буз?унчи ишлар ?илишда давом этиши мумкин. Шунинг учун ?yлида катта бойлиги ва ?удрати бyлган одамлар ?ар доим ?ам бунёдкор иш ?илавермайдилар.
Келинг, шу ерда икки хил куч ?а?ида эслаб олайлик. Одамзотга (?удди бош?а ?ар ?надай жонзот цингари) икки хил куч берилган: моддий ва маънавий. Моддий куч – атроф дунёга тy?ридан-тy?ри моддий таъсир ?иладиган кучдир. Бизнинг жисмоний кучимиз – моддий куч. Бойлигимиз ва ижтимоий таъсиримиз – моддий куч. Манти?ий фикрлаш ?обилятимиз – моддий куч.
Маънавий куч эса – биздаги ?аётий ?увват даражаси билан белгиланади. О?ир ?алтис вазиятларда yзини йy?отмаслик – маънавий куч. ?yр?увлардан ?оли яшаш – маънавий куч. ?ар ?андай ?олатда ?ам хотиржамликни ва сергакликни са?лай билиш – маънавий куч. Одамларга маънавий зав? ва озу?а берадиган ижод намуналарини яратувчи ил?ом – маънавий куч.
Бу икки куч бир одамда жам бyлган ?олати жуда кам учрайди. ?ам моддий, ?ам шахсий кучи катта одамлар тарихда ?ам кам бyлган. Бунга антик давр буюк саркардаси Ганнибал мисол бyла олади. У Африка шимолидаги Карфаген ша?рида Рим империяси тазий?и остида яшаган. У бу тазий??а бар?ам бериш учун аскарларини Гибралтар ор?али олиб yтиб, Римга шимолдан – Алп то?лари оша ?ужум ?илган. Бу саркарда ?ам жисмонан, ?ам шахсан кучли одам бyлган. У римликлар она ша?рини эгаллаганда ?ам yзлигини йy?отмаган ва сергак туриб иш ?илган.
Ганнибалнинг манти?ий фирклаши ва билимлари ?ам кучли бyлган. Алпдан лашкарларини олиб yтишда катта ?оя унинг йyлини тyсади. Шунда у аскарлар yзи билан олиб кетаётган сув ва май тyлдирилган мешларни ?орга ?yйиб, совитишни буюради. ?оя атрофида эса аланга ё?иб, уни ?издиришни тайинлайди. ?оятош етарлича ?изиганда, яхдек сув ва майни унинг устига сепишади. ?изиб турган тош кескин совитиш туфайли ички ?уввати остида ёрилиб, майда бyлакларга бyлиниб кетади. Лашкар учун йyл очилади.
Инсон yз интилиши билан катта шахсий куч эгаси бyлиши мумкин. Аввал айтилгандек, шахсий куч етишмаслиги бизни турли буз?унчи ишларга бошлайди. Бу эса одамлар орасида яхши ва ёмон ?а?идаги ёл?он оммалшишига ?исса ?yшади.
Ўз ма?садига тy?ри йyлдан бора билмаслик – шахсий ожизлик аломати. Масалан, нега одамлар yз ниятига эришиш учун, кимгадир пора беради. Порахyрлик авж олишида пора берувчининг ?иссаси кyпро? бyлади. Чунки у yз шахсий ожизлиги сабаб, ма?садига тy?ри йyлдан бора олишига кyзи етмайди, yз имкониятларига – yзига ишонмайди.
Бундай одамнинг жазоси yзи билан. У ?ар ?анча ма?садига эришиб ?ам, yзини бахтли ва хотиржам ?ис ?илмайди. Ва у yз шахсий ожизлиги сабаб кyп нарса йy?отади. Айтайлик, бир йигит пора бериб, олийго?га шартнома асосида y?ишга кирди. Шахсий ожизлик сабаб, у энди олийго?да y?ий ?ам олмайди ва пора бериб, фанлардан ба?о олади. Натижада у ?ам порага, ?ам шартномага пул сарфлайди – ва олийго?ни ?еч ?андай билим олмасдан битиради. Бундай ?олатни мен «йирик ?исобда ют?азиш» деб атайман.
Ю?оридаги каби инсонларни ёмон деб бyлмайди. Улар, шунчаки, ожиз одамлар. Уларни ?оралаш ?ам, айблаш ?ам – уларга ачиниш ?ам керак эмас. Уларга нисбатан бизда ?еч ?андай салбий муносабат бyламслиги керак. Чунки биз ?ам оддий одаммиз – бизнинг ?ам кyплаб ну?сонларимиз бор. Биз ?ам камчиликлардан ?оли эмасмиз. Ундан кейин – кучли шахс ?еч ?ачон бош?а шахсларни ожизлиги учун ?ораламйди.
Одамларни яхши-ёмонга ажратиш – му?имлик белгиси. Ўйлайманки, шахсиятингизни сиз му?имлик касалидан даволаб улгургансиз. Яхши инсон бyлиш ?а?ида ?ай?уриш керак эмас – чунки «яхши одам» деган тушунчанинг yзи мав?ум. Ўз шахсиятингизни жамият чизиб берган «яхши одам» ?олипига солишга уринманг. Чунки жамиятнинг «яхши» ва «ёмон» ?олиплари тинимсиз yзгариб туради. Ўзингиз билан узо? курашдан сyнг, яхши одам ?олипига кирганингизда – жамият янги ?олипни yйлаб топган бyлади. Бу ?ам «йирик ?исобда ют?азиш» бyлади.
Бунёдкор одам бyлиб, бунёдкор ишлар ?илиш ?а?ида ?ай?урган афзал. Бунинг учун эса сизга биргина нарса – шахсий куч керак. Тy?ри – моддий куч ?ам зарар ?илмайди: танангизни чини?тирсангиз, обрy ва бойлик орттириш учун ?аракат ?илсангиз, билим овига чи?сангиз – бунинг ?еч бир зарари йy?. Лекин шахсий куч сизнинг энг му?им yлжангиз бyлиши лозим. Моддий куч тyплаш йyлида хотиржам ва бахтли яшаш учун сизга айнан шахсий куч керак бyлади.
Асосийси, моддий куч ортидан ?увиш учун, шахсий кучдан воз кечиб, охир о?ибат йирик ?исобда ют?азмаслик. Шахсий ожизлик – бизни «ёмон» одамлар сирасига ?yшади. Шахсий ожизлик билан биз буюк ёл?оннинг бир ?исми – буз?унчи бир ?исмига айланамиз. Шахсий ожизликнинг ёмонлиги ана шунда.

Мазмунли жонзот
Яхши-ёмон ?а?идаги ёл?онга эргашиб, бизда бир зарарли одат авж олади: биз yз борлигимизга асос ?идирамиз. Одамзот yз мавжудлигини а?амятсиз, оддий ?олат деб ?абул ?ила олмаслигига сабаб – мазмунсиз ?аёт ёмон, мазмунли ?аёт яхши деб билишидир.
Аммо биз yз борлигимизга му?имлик тусини беришга ?анча ?аракат ?илмайлик, табиатда бир сир yзгармас ?олади – дунёда ?еч нарса мазмунга эга эмас. Инсон мазмунли ёки мазмунсиз ?аёт яшаб yтмайди – инсон оддий ?аёт яшаб yтади.
Умрдан мазмун излаш – му?имлик белгиси. Жамият ёки шахсий комплекслар таъсирида а?л ?аётга мазмун беришга уриниши инсоннинг инсонийлик ма?рурлигидан келиб чи?ади. Биз yзимизни бош?а жонзотлардан му?имро? деб билганимиз учун, бу дунёдаги тутган yрнимизга орти?ча а?амят берамиз.
Табиатни ?олис кузатсангиз, унда мазмунга эга ?еч нарса топа олмайсиз. Йирт?ичнинг yлжасини тутиб ейишида ?еч бир чу?ур маъно йy?. Триллионлаб жонзотлар ту?илади, яшайди ва бу дунёни тарк этади. Уларнинг бу ?аётида ало?ида бир а?амят ёки мазмун йy?: улар яхши ёки ёмон ?аёт яшамайди. Улар, шунчаки, яшайди.
Одам ?ам ?удди шундай: бизнинг борлигимиздан ?ам ?андайдир бир яширин ило?ий ма?сад ёки мазмун мавжуд эмас. Яшашнинг яшашдан бош?а маъноси йy?.
Менга мазмунли ?аётни таърифлаб бера оласизми? Илм чy??иларини эгаллаб, оламшумул кашфиётлар ?илиб яшаш мазмунли ?аётми? Балки, худони танишга интилиб, авлиёнамо ?аёт тарзини юритиш мазмунлиро?дир? Ўзидан моддий ёки маънавий мерос ?олдирмаган одам ?аётини чиндан ?ам мазмунсиз дейиш мумкинми? Бундай одам ёмон ?аёт яшади дея оламизми?
Одам яхши ёки ёмон яшамайди. Одам кучи етган, yзи уддалаган усулда яшайди. Одам шахсий кучи имкон берган даражада бахтли яшайди. Бунда кучи кyплар му?имликка берилмасдан, хотиржам яшашни танлайдилар; бунда ожизлар комплекс ва ёл?онлар таъсирида курашиш ва бир умр yз ?аётларини мазмунли ?илишга интилишни танлайдилар. Бу танловда ?ам ?еч бир маъно йy? – бу, шунчаки, бир танлов.
Бу гапларим сизда норозилик уй?отаётган бyлса – демак, сиз ?али ?ам му?имлик таъсиридасиз. ?аётингизга сунъий му?имлик бериб, дунёга шунчаки келмаганингизни таъкидлашга сизни нима мажбур ?илаётганини яхшилаб та?лил ?илиб кyринг.
Яхши-ёмон yйини биз – одамларга yзимизни бош?а жознотларга та??ослашга, бу ?иёслашда yзимизни ю?ори ?исоблашга имкон беради. Одамлар ?айвонларни «ёмон» деб билгани учун, бир-бирини ?а?орат ?илиш учун шу ?айвон номларидан фойдаланди.
Аммо энди сиз бу дунёда устун-?уйи, яхши-ёмон мавжудот йy?лигини билдингиз. Энди сизда инсоний ?урурга берилиш, yз борлигингизни оламшумул бир ?одиса эканини айтиб, оламга жар солиш илинжи йy?.
Агар одамзот шунчалик му?им мавжудот бyлганда – уни Худо биринчи бyлиб яратмасмиди? Етти и?лимдаги борки тирик жон пайдо бyлгандан кейингина одамзот вужудга келган – бу ?ам бизга камтар бyлишга, yз борлигимизга орти?ча ба?о бермасликка бир ишорадир, балки?
Одамлар yзларини алдашни бунчалик яхши кyришларига сабаб нимада экан? Биз нимага yзимизга yзимиз, атроф дунё, бутун борли? ?а?ида тинимсиз ёл?он гаирамиз? Буюк ёл?он таъсирида узо? муддат яшаб, шундай одат чи?арганмизми, дейман.
Мен yзим узо? муддат yзимни алдаб яшаганман. Шахсиятим, уни ?аётда тутган yрни, борлигим мазмуни ?а?ида yйлашни, жиддий саволлар беришни эрта бошлаганман. Бало?ат ёшимгача ?аётимдан мазмун топишга – топа олмасам, уни yзим ёл?ондан яратишга уринганман. Ва бу му?имлик учун бахтсиз ?аёт кечирганман.
Бундай тажриба ?ар кимда бор. Мен бу борада ?аммадан бош?ача эмасман – ?ар ким умрининг бошида «?аёт мазмуни» ?оп?онига бир марта тушади ва азобланади. Бу ?ам яхшиликка – биз шу ба?она yзимизга жиддий саволлар берамиз ва жавоб излаймиз. Аммо, афсуски, жавоб топишга кучимиз ёки а?димиз етмаса – yзимизга ёл?он жавоблар yйлаб топамиз.
Мана энди «?аёт мазмуни» мавзусидаги изланишларингиздан «яхши-ёмон» омилини чи?ариб ташланг. ?аммаси анча соддалашади ва ойдинлашади. Сиз аслида оддий бyлган гyзал ?аётга мажбурлаб мазмун пардозини беришга уринганингизни англаб етасиз.
?аётда мазмун йy? деган таъкидимни кимдир ма?садсиз ?аётдек тушуниши мумкин. Яшашдан ма?сад бор – бу бахтли яшаш. Бизнинг ?аётимиз мазмунли бyлиши керак эмас – бахтли бyлиши керак. Аслида а?амяти нольга тенг ?аётга мазмун ба?ишлашга интилиш му?имликдан келиб чи?ади ва бизни кyнгил хотиржамлигидан айиради.
?еч эътибор берганмисиз: «мазмунли» ?аёт тарзини юритганларнинг ?ар доим душмани бyлади. Бунга сабаб нима деб yйлайсиз? Нега мазмунли ?аёт яшашдек олий йyлдан бораётганларга ?арши чи?увчилар кyп бyлади? ?асадгyйлар кyпмикан дунёда шунчалик?
Гап ?асадда эмас. Гап «мазмунли» ?аёт эгасининг му?имлигида. У тy?ри яшаш тадбирига ?анча катта а?амят берса, атроф мувозанатни шунча бузаверади. Мувозанат бузилишига эса атрофдагилар, табиийки, ?аршилик билан жавоб ?айтаради.
Мен ю?оридаги таъкидларим билан одам илм излашдан ?айтиши керак демо?чимасман. Илм бизнинг шахсий yсишимизга хизмат ?илади. Фа?ат бунда мазмун топишга уринмаслик керак.
?айтанга, ?анча кyп нарсани билсак, бу дунёда тутган yрнимизни шунча яхши англаб борамиз. Бу эса бизга атроф дунё билан келишиб яшашга, ?аётни мазмун учун курашга айлантирмасликка имкон беради.
Атроф-дунёни yрганинг, ёввойи табиатдаги ?аётга ?изи?инг. Ўз танангиз, онгингиз ва ?албингиздаги жараёнларни тушунишга, уларга тy?ри ба?о беришга интилинг. Бу интилишларингизга му?имликни аралаштирманг – токи у ?ар нарсадан мазмун излаб, ишнинг белига тепмасин.
Динёдаги ?ар ?андай жонзот ?аётини ?урмат ?илинг, табиатни севишни yрганинг. Табиат – ?ар ?анча ме?рга арзийдиган гyзаликка эга. Унинг а?лни шоширадиган мyжизалари жуда кyп. Дунёга «инсонийлик ?урури» деган шо?супа устида туриб назар ташлаганлар табиатнинг ?ар ?андай гyзаллигидан ма?румдирлар.
Инсоний манманлик – яхши-ёмон ?а?идаги ёл?ондан куч олади. Энди сиз бу ёл?ондан – бунинг ёл?он эканидан бохабарсиз. Шундай экан, ?урур ва манманлик шахсиятингизни ожиз ?илишига, кyнглингиздаги тинчликка рахна солишига, сизни мазмунли – лекин бахтсиз мавжудотга айлантиришига имкон берманг.

Сешанба – Му?имлик

Дарахтдаги маймунлар
«Тy?айга yт кетса,
?yлу ?уру? тенг ёнади»
(Ўзбек ма?оли)
Анъани бузмаган ?олда, сизга эртак айтиб бераман.
Улкан ва гyзал чакалакзорда ажойиб зийрак маймунчалар яшар экан. Уларнинг yрмонида турфа хил дарахтлар yсар экан. Аввалига маймунчалар ерда яшашга одатланган экан. Улар улкан дарахтларга ?yр?ув билан ?араб, уларга тирмашишга ?адиксирар эканлар.
Аммо ва?т yтиб, маймунлар yз ?yр?увини енгиб чи?иб, аста-секин дарахтларга тирмаша бошлабди. Улардан баъзилари ?yн?ир пyстло?ли бир текис yсган дарахтларга чи?са, бош?алари сари? пyстло?ли шо?ларини ?ар томонга тар?атиб yсадиган дарахтларга чи?иб кyрибди. Маймунлар дарахтларда ?орин тyй?азси? мумкин бyлган турли-туман меваларни топишибди. Бора-бора маймунлар дарахтларни yз уйларига айлантириб, ерга деярли тушмайдиган бyлибдилар.
Сари? дарахтларни макон ?илган маймунлар ?yн?ир дарахтдаги маймунлар билан ?еч чи?ишмас экан. «Бизнинг дарахтлар кенг ва сермева. Уларнинг шо?лари кyп ва барглари кенг – ?аммага жой етади. Сизнинг дарахтингизда эса деярли шохлар йy? – унда яшаш жуда ?ийин. Сизлар нотy?ри дарахтда яшаяпсиз» дейишар экан улар. Бунга ?yн?ир дарахтларни маскан ?илган маймунлар «Тy?ри, бизнинг дарахтимиз яшашга но?улай. Лекин у муста?кам ва баланд. Унинг устида биз узо?-узо?ларни кyра оламиз. Устига-устак, бундай баландлик бизни кyп йирт?ичлардан омон са?лайди» деб жавоб беришар экан. Бора-бора бу зиддият очи?часига адоватга айланибди.
Аммо бир кун yрмонга ча?мо? уриб, ён?ин чи?ибди. Бу ён?инда ?yн?ир дарахтлар ?ам, сари? дарахтлар ?ам омон ?олмабди. Талвасага тушган маймунлар дарахтларидан тушиб, yрмондан ?очиш билан yз жонларини са?лаб ?олишибди. Ва улар аслида ?амма дарахт ерда yсишини, ?ачонлардир улар ана шу ердан пано? топиб яшашганини эслашибди. Улар yртасидаги бyлиниш ва адоват сунъий экани фош бyлиб, улар яна а?ил-ино? яшай бошлашибди…
Биз бу дунёга у ?а?ида кyп нарсани билмай келамиз. ?аёт бизга айнан бу дунёнинг сирларини yрганиш учун берилади. Кимдир бу дунёга кенгро? назар ташлаш учун илм-фан дарахтига тирмашса, кимдир бунда yзига дин дарахтини танлайди.
Бунда нотy?ри танлов бyлмайди. ?ар ?андай дарахт инсонни буюк юксакликларга олиб чи?иши мумкин. Илм-фан ?ам, дин ?ам одамни бу дунёни яхширо? англашига, yзининг бу дунёда тутган yрнига одилро? ба?о беришига ёрдам бера олади. ?ар ?андай дарахтни танлаган одам ?ам адашмайди.
Лекин кyпчиликнинг yз танловига бyлган муносабати му?имлик сабаб нотy?ри томонга о?иб кетади. Улар yз танловлари а?амйтаини ошириб юборишади. Натижада уларда yзлари танлаган дарахтни бош?а дарахтлардан устун ?yйиш истаги алангаланади. Му?имлик сабаб, улар ?аётлари бошида ерда юрган маймунча бyлганини унутишади (одамни маймунга тенглаштирганим ?айсидир дарахтга чи?иб олиб, yз ?а?лиги ?а?ида оламга жар солаётган одамлар шахсиятига тегиши мумкин – аммо улар yзларини бу дунёдаги бош?а мавжудотлардан ю?ори ?исоблаб, маймунга тенглаштирилишдан ?азар ?илса, бу уларнинг му?имлигидан дарак).
Биз yзимиз танлаган дарахтга баъзан шу ?адар берилиб кетамизки, бош?а дарахтлар ?а?ида унутиб ?yйишимиз мумкин. Баъзан динга муккасидан кетиб ?олган одам дин дарахти барглари орасидан туриб, таш?и дунёни кyра олмай ?олади. Улар бу сy?ирликда шу даражага бориб етишадики, илм-фанни тамоман инкор ?илишга yтишади. Айнан илм-фан яратган чиро?лар ёру?ида диний китобларини y?ишаётгани, илм-фан яратган дармонлар хасталик ?ийнаганда жонларига оро кириши ёдларидан чи?ади.
Илм-фан дарахти вакиллари орасида ?ам а?лнинг устуворлигини таъкидлаб, yз илмий фаразлари орасида таш?и дунёдан узулиб ?олганлари кyп учрайди. Ашаддий фанпарастлар динни тамоман рад этишади. Лекин улар ?ам чорасиз вазиятларда эъти?оддан таскин топишади.
?ар ?андай дарахтда бош?а дарахт вакилларини ?ораловчилар ва улардан нафратланувчилар бор. Илм-фан дарахтида эъти?од соф психологик жараён эканини таъкидлаб, кyр-кyрона ило?ий куч мавжудлигига ишонган дин дарахти вакилларини а?мо?ликда айблайдиганлар бор. Дин дарахтида Дарвин таълимоти бyйича yзини маймун авлоди ва эвалюция натижаси деб биладиган илм-фан тарафдорларини yзбилармон дахрий деб ?оралайдиганлар бор. Бундай ?олат шахсий му?имлик сабаб келиб чи?ади.
У ёки бу дарахт вакиллари жамиятда кyпро? ?удратга эга бyлиб ?олса, дар?ол бош?а дарахт вакилларига босим yтказа бошлайди. Тарих бунга жуда кyп исбот келтирган. Ўрта аср Европасида илм-фан дарахти вакиллари Ватикан томонидан ?ув?ин ?илиниб, yзлари ва асарлари оловда ёндирилган. Соби? иттифо? даврида эса коммунисм ?уриш ваъжи билан илф-фан дарахти вакиллари дин дарахтини таг-томири билан йy? ?илишга урунган. Му?имликка берилган илм-фан ёки дин вакилларига ?удрат берилса, одамзот бошига ана шундай офатлар келади.
Илм-фан ва дин дарахтлари yртасида яна бир дарахт бор. Унинг вакиллари унча кyп эмас – чунки бу дарахт дин ёки илм-фанчалик катта дарахт эмас. Бу дарахт илм-фан ва дин дарахти уру?лари бирлашишидан униб чи??ан. Бу – фалсафа дарахти.
Фалсафа ?ам шунчаки бир дарахт – унинг бош?а дарахтлардан ?еч бир устунлиги йy?. Уни танлаган ва му?имликка берилмаган инсонни у ?ам юксакларга олиб чи?ади. Му?имликка берилган одамни эса, у ?ам нафратпараст курашчига айлантиради.
Фалсафа дарахти илм-фан ёки дин дарахтичалик баланд эмас. Унинг вакиллари ерга я?ин яшашади. Улар моддий бойлик ва ?удрат ортидан ?увмайди, бировлар билан беллашмайди. Шунинг учун уларнинг кyпчилиги инсоният тирмашиб олган дарахтлар ?аммаси бир ерда yсишини, уларнинг асоси битта – инсон тафаккури эканини яхши билишади.
У ёки бу дарахт вакили бyлиш – тобеликдир. Илм-фан ёки динни yз ?аёти мазмунига айлантирган одамлар ?анчалик yз дарахтларига ?арам бyлишларини тасди?ловчи мисолларни ?ар ким келтира олади. Энг катта тобелик шундаки, ?ар ?андай дарахт одамга дунё ?а?идаги билимларни яхши-ёмон, тy?ри-нотy?рига ажратиб yргатади. Одамда нима бунёдкор кучга эга-ю, нима вайронкор эканини yзи муста?ил ?ал ?илиш имкони бyлмайди. У yз дарахти белгилаб ?yйган ?а?и?атлар асосида яшашга мажбур.
Кучли шахс бyлиш – эркинликни талаб ?илади. Аммо у ёки бу дарахтга ма?кам yрнашиб олган одамни эркин деб бyлмайди. Эркин одам истаган пайт yз дарахтидан тушиб, бош?а дарахтларни ?ам кyра олади. У ?еч ?ачон yз шахсиятини фа?ат битта дарахтга бо?лаб ?yймайди. Эркин одам ерда яшашни ?ам билади.
Бир кун келиб, ?амма улкан дарахтлар ?уласа, биз ?аммамиз бир хил эканимиз, бир-биримизни ?оралаш ва айблашга – бир-биримиздан нафратланишга ?еч ?андай асос йy?лиги ошкор бyлади. ?аммамиз яна ерда яшашга yрганамиз. ?озир эса танлаган дарахтимиз шохлари орасида yтириб, унинг мевасини еб, мевадан ?олган данакларни ?yшни дарахтдаги турдошларимизга отишдан yзимизни тия олсак – тафаккуримизни yзаро фар?ларни топиб, уларга асосланиб бир-биримизни ёмон кyришга эмас, умумий жи?атларимизга эътибор бериб, бир-биримизни ?урмат ?илишга ?аратсак – бунёдкор иш бyлади. Бу билан инсонлар ?ам, ?анча адашмасин, бунёдкорликда бош?а мавжудотлардан кам эмаслигини амалда кyрсатган бyламиз.

Тилтегмас му?имликлар
Яхши-ёмон yйинига одам ?анчалик муккасидан кетиши унинг ички ва таш?и му?имлигига бо?ли?. Му?имлик бизга яхшини ёмондан «тезро?» ва «я??олро?» фар?лашни yргатади. Му?имликнинг гапига кириб биз кимнидир улу?лаймиз, кимнидир камситамиз.
Ило?ийлаштириш – ?ар замонда катта офат бyлган. Аслида ?адри тенг бyлган дунёнинг таркибий ?исмларига ?аддан зиёт орти?ча а?амят беришдан келиб чи?ади бу ?олат. ?ар кимда бунга мойиллик бор – чунки ?ар биримизда а?л бор. А?л ?иссиётлар жумбушга келганда зав? олади.
Шу yринда ?иссиёт (емоция) ва туй?улар yртасидаги фар?ни ани?лаб олсак. ?иссиёт – асаб тизимининг иши таш?и ёки ички таъсир натижасида жумбушга келган ?олат. Бунда танадаги табиий жараёнлар бузилади, турли ?иссиётда турлича моддалар ишлаб чи?арилади ва асаб толаларини «?ити?лайди». Бунда тана катта ?увват сарфлайди – буни кучайган терлаш, титро? ёки сову? тер сифатида билиш мумкин. Эмоциялар ?ис?а муддатли ?олатдир – чунки тана узо? муддат бундай ?олатга чидай олмайди ва бу ?олатдан yзини олиб чи?ишга интилади. Табиий ?олатда ?иссиёт ?еч ?ачон юзага келмайди – уни фа?ат а?л пайдо ?илиши мумкин. Агар тана ?иссиётни yз ва?тида бостира олмаса, иммунитет одамни ?ушсизлантириб, ?увват сарфини тyхтатишга мажбур бyлади.

Конец ознакомительного фрагмента.
Текст предоставлен ООО «ЛитРес».
Прочитайте эту книгу целиком, купив полную легальную версию (https://www.litres.ru/zhavlon-zhuraev/uzlik-sari-etti-k-adam-4-yahshi-va-emon/) на ЛитРес.
Безопасно оплатить книгу можно банковской картой Visa, MasterCard, Maestro, со счета мобильного телефона, с платежного терминала, в салоне МТС или Связной, через PayPal, WebMoney, Яндекс.Деньги, QIWI Кошелек, бонусными картами или другим удобным Вам способом.
Ўзлик сари етти қадам – 4. Яхши ва ёмон Жавлон Жўраев
Ўзлик сари етти қадам – 4. Яхши ва ёмон

Жавлон Жўраев

Тип: электронная книга

Жанр: Общая психология

Язык: на русском языке

Издательство: Издательские решения

Дата публикации: 24.09.2024

Отзывы: Пока нет Добавить отзыв

О книге: Ушбу китоб олдингизга қийин саволларни қўйиши мумкин. У кўплаб ёлғонларни фош қилади ва ўқувчини ўз қадриятларини қайта баҳолаб чиқишга ундайди. Китоб билан танишишдан олдин туркумнинг аввалги китобларини ўқиб чиқиш тавсия этилади.

  • Добавить отзыв