Ўзлик сари етти ?адам – 2. ?а?и?атхон, танишайлик…
Жавлон Жyраев
Ушбу китоб мазмуни билан танишиш сизнинг маънавий со?ломлашишингизга хизмат ?илиши мумкин. Фа?ат, ?а?и?атлар нисбий эканини билиб яшашни истамаган одамларга уни тавсия ?илманг. Бу дунёда Яратувчидан бош?а ?а?и?ати мутла? йy?лигини билишни хо?ламаганлар танловини ?урмат ?илинг.
Ўзлик сари етти ?адам – 2
?а?и?атхон, танишайлик…
Жавлон Жyраев
– ?а?и?атхон, жуда хушрyйгина экансиз. Шу сизнинг тенги йy? чиройингизнинг посбони бyлсам, ?аршимасмисиз?
– Йy?, ?аршимасман. Менинг бир умрлик ?амро?им бyлишингизга ?ам ?аршимасман. Фа?ат, бир шартим бор.
– Ва?, бундай гyзал билан бир умр бирга бyлиш учун ?ар ?андай шартга розиман. Айтаверинг, ?ана?а шарт экан?
– Мени ?еч ?ачон ?еч кимга кyрсатмайсиз…
© Жавлон Жyраев, 2020
ISBN 978-5-4493-7266-6 (т. 2)
ISBN 978-5-4493-7267-3
Создано в интеллектуальной издательской системе Ridero
Муаллифдан
Азиз Китобхон,
Сиз билан ?айта дийдорлашиб турганимдан хурсандман. Ўтган су?батимиздан бери ?аётингизда фа?ат хотиржамлик ?укм сурган деб умид ?иламан. Яна мен билан су?батга чо?ланибсизми – демак, аввалгисидан кyнглингиз тyлган. Бу ?ар ?андай муаллиф учун энг олий мукофот.
Аввалги китобнинг биринчи кунги баёни шахсиятга ба?ишланган эди. Уни ?аранг – yта фа?млилигимдан, сизга шахсият таърифини бермай кетган эканман yшанда. ?еч?иси йy?, бу сафар шахсият деган ?алати, кyпчиликка нотаниш сyз билан нимани ифодаламо?чи бyлганимни айтиб yтаман.
Шахсият – ало?ида одам табиати ва ?аёти ?а?ида шу одамнинг yзи ва бош?а одамлар ани? факт деб ?абул ?илган ?а?и?атлар ва ёл?онлар тyплами. Озгина мужмал чи?диёв. Бош?ача ?илиб айтганда, шахсият – бу бир одам ?а?ида унинг yзи ва бош?аларга тегишли тасаввур.
Бош?аларнинг сиз ?а?ингиздаги тасаввурлари ?ам шахсиятингиз таркибий ?исми эканлиги балки сизга унчалик ё?мас, балки бунга ишонмассиз – лекин ?ар ?олда шундай. Баён давомида бунга yзингиз ?ам амин бyласиз.
Лекин бизнинг биринчи навбатдаги «тажриба ?уёнимиз» – бу yзимизнинг yзимиз ?а?имиздаги тасаввуримиз. Аввал ?ам сизга шахсиятнинг шунга yхшаш таърифини берганман – сиз борингизча ?аётда ?а?и?ат деб билган нарсаларингиз жамламасисиз. Бу ?а?и?атлар шахсиятимизнинг асосий ?исмини ташкил этади – шунга монанд уларга баён давомида каттаро? эътибор ажратаман.
Тy?ри, бу сафар ?ам сиз китобга камдан-кам одамга очи?часига айтган сирларингизни ошкор ?илишингизга тy?ри келади. Лекин, аввал айтилганидек, у сирлар сиз ва китоб yртасида ?олади. Биз улардан yзлигимизнинг аввал назар солинмаган хоналарига олиб кирувчи эшиклар дастаги сифатида фойдаланамиз. Албатта, сиз исталган пайтда экскурсияни тyхтатиб, дам олишингиз, ёки агар баён сизни мувозанатдан чи?араётганини сезиб ?олсангиз – ундан батамом воз кечишингиз мумкин. Бу гал мен сизга боблар сyнгида танаффуслар эълон ?илиб турмайман – агар биринчи китоб мазмуни билан яхши таниш бyлсангиз, демак сизда энди кучли шахсиятнинг ало?ида жихатлари намоён бyла бошлаган. Бундай одамга эса ?ачон танаффус ?илиб, ?ачон ?айта изланишга киришишни биров айтиши шарт эмас.
Бу галги баён ?ам бир ?афтага мyлжалланган. Сизга мутола фа?ат маро? келтириши учун, китобни ?афта кунларига ?араб боблаганман. Аввал айтганимдек, шу муддат сизга китоб мазмуни билан танишиш ва унда айтилган фиркларни ?аётга солиштириб кyриш учун етарли бyлади.
?а, айтганча – сизга иш бошидано? бир сирни очиб ?yймо?чиман (сир айтишни ?ар сафар мен бошлаганим маъ?ул): сиз китобга айтадиган сирларингизнинг кyпчилиги аслида сир эмас, кyпчиликка маълум нарсалар. Яна ?ам ?изи?и, сиз ?а?и?ат деб билган кyп нарсалар аслида унчалик ?ам ?а?и?ий эмас. Майли, олдинлаб кетмай – ?амма нарса бир бошидан айтилгани яхши.
Хyш, yзлигимиз сари навбатдаги саё?атни бошладикми?
Бошладик
«Атиргул айтади очиламан деб,
Чиройлилар чаккасига санчиламан деб,
Чиройлилар чаккасига санчилиб бyлиб,
Бевафолар оё?ида янчиламан деб,
«йнанг, ?излар, yйнанг – кyргони келдик,
Сизлар билан даврон сургони келдик…»
(Тyй лапаридан)
Биз нимага келганмиз? Айнан сиз нимага келгансиз? Давру даврон сургани келганмисиз бу дунёга? Ёки бош?алар yйнабкулишини кyрганими? ?а бу, ?еч нарса ?а?ида yйламай, маза ?илиб яшагани келган бyлсангиз – нима ?илиб yзингизни, yзлигингизни кавлаштириб юрибсиз? Бу сизга нимага керак?
Ана холос, китобнинг бошланиши ажойибку деб камида ?айрон бyлаётганингизни билиб турибман. Лекин хулоса ?илишга шошилманг – хулосалар учун китоб сyнгида ало?ида бир боб ажратганман, хотирингиз жам бyлсин.
Сиз билан иккинчи су?батдан олдин мен сиздан ю?оридаги каби саволларга жавоб олиб олишим керак. Бу галги су?бат мазмуни ?андай бyлиши – ёки, умуман, унинг бyлиш-бyлмаслиги кyп жихатдан шунга бо?ли?.
Хyш, yзлигингиз – yз шахсиятингизни тyли? ёки деярли тyли? англаш сизга нима учун керак? ?ар ?алай, буни сизга мен ёки яна кимдир айтгани учун ?илмаяпсизку? Бу саволга турлича китобхон турлича жавоб беради. Майли, бош?аларни ?yйинг – сиз бунга нима деб жавоб берган бyлардингиз? Баённинг давомини y?ишдан аввал, илтимос, шу ?а?ида бир оз муло?аза ?илиб кyрсангиз…
Албатта, барчамиз бу дунёга шунчаки бахтли бyлиш учун келамиз. «Шунчаки» деб соддалаштиришимга сабаб бахт жуда оддий тушунча деб ?исоблашимдир. Биро? бош?алар бош?ача ?исоблайди.
Аввалги су?батимиздан маълумки, бахт – бу инсон yз кyнгли истакларига монанд яшаши. ?аётингиз ?албингиз ардо?идаги одамлар ?амро?лигида ва кyнглингиз тусаган нарсалар иштирокида кечса – бундан орти? яна ?андай бахт бор, шундай эмасми? ?ар ?олда, мен шундай деб yйлайман. Биро? бош?алар бош?ача yйлайди бу борада.
Мана энди данагини ?ам ёриб, ма?зига етиб келдик. Агар ?аёт yз истакларимизга эришиб, лапар айтганидек даврон сургани ба?ишланиши керак бyлса, биз энг аввало yша истакларни ани?лашимиз керак. Мана шу ерда yз шахсиятини тy?ри ва етарлича одил ба?олай олиш ?обиляти инсонга жуда аз ?отади. Чунки истаклар тy?ри ани?лансагина уларга эришиш жараёни ва натижасида одам yзини бахтли ?ис ?илади.
Бу ерда манти? жуда оддий: истакни тy?ри ани?лаш учун yша истак эгасини яхши билиш керак (yзингизни яхши билмасангиз – нимани исташингизни ?андай биласиз?). Агар бунда кишининг yзлигини англаш ?обиляти кетмони билан ерни сескантириб ?осил оладиган де??ондек абжир ва таб тортмас бyлса – марра уники. Агар у yзини аксинча «менга тегма ва мен сенга тегмайман» йyсинида иш кyрувчи кекса бюрократ каби тутса – унда… унда нима бyлишини айтиб нима ?илдим. Бари бир, буларнинг бари шунчаки менинг ну?таи назарим, холос. Биро? бош?алар бош?ача назарда ?арайди бу нарсаларга.
Демак, биз yзлигимизни англашга ?аракат ?илиб, yз бахтимизни ?ис этишга, унинг ?yлидан тутганча, бутун ?аёт йyлини босиб yтишга интиляпмиз. Кимдир айтиши мумкин – э?-э, yзликни англаш, кyнгилга ?уло? солишни yрганиш жуда ?ийин иш, унга бутун умрингни сарфлаб ?yйишинг ?еч гап эмас. Бундай ?а?и?ат эгаларига мен фа?ат бир сирни очибгина жавоб ?айтаришим мумкин: бахт бу натижа эмас – жараёндир. Истакка эришишнинг yзидан кyра, унга бориш йyлидаги ?адамлар бахтнинг ю?ориро? чy??илари, умрнинг мазмуни. Ахир, асл бахт натижа бyлган yлим эмас – унгача борадиган сафар йyли бyлмиш ?аётдир.
?а, яна бир гап – сизга мен билан киитоб ор?али су?бат ?илаётганингизда yзингизни ёмон ?ис ?илсангиз, бу су?батдан воз кечинг деб бежиз айтмайман. Бу yзимни катта олганимдан ёки сизни бу нарсаларни тушунишга но?одир деб билганимдан эмас. Шунчаки, бу каби китобларни y?иш сизнинг истакларингизга зид бyлиши мумкин – мен эса сизни асл истагингизга ва натижа yз бахтингизга олиб борадиган йyлингиздан чал?итмо?чи эмасман. Бор-йy?и шу.
Бу су?батлардан мен сиздан кyра кyпро? янги илм yрганишим ёдингизда бyлсин. Сиз менга мен сизга yргатгандан кyпро? нарсаларни yргатасиз – гарчи буни баъзида билмасангиз ?ам…
Душанба – Шахсият
Табиий ва орттирилган
Бугун мен сизга шахсиятимиз yзагида турадиган тушунча ?а?ида айтиб бермо?чиман. Сиз бугун онг ва унинг таркибий ?исмлари билан я?индан танишасиз. Аввалига, онг нима эканини та?минан бyлса ?ам билиб олайлик.
Онг – бирор жараённи кузатиш, англаш ва унга тегишли муносабат билдириш ?обиляти. ?орин очса – ов?атланиш, чарчалса – дам олиш, ?авф ту?илса – химояланиш ёки ?очиш кераклигини айтиб турадиган «масла?атчи» – бу онг.
Одамни бош?а мавжудотлардан фар?лаш учун уни «онгли мавжудот» деб аташади – бу бир оз нотy?ри. Барча тирик мавжудотларга онг берилган – табиат барча тирик организмларни яшаб ?олиши ва yзидан насл ?олдириши учун зарур билимлар за?ираси билан та?дирлаган. Дарахт ?ам ?ачон куртак ёзиб, ?ачон гул очишни, ?айси пайт мева тугиб, ?ачон уларни ерга тyкишни билади. У ?ам атрофни кузатишни, у яшаётган му?итдаги yзгаришларга монанд хатти-?аракат ?илишни уддалаши учун онг билан яратилган. Ёввойи кийик ?ам бир марта ?авфга дуч келган жойига ?айтиб бормасликка, борса ?ам э?тиёт бyлиш кераклигига онги етади.
Онг yз фаолиятини олиб бориши учун, унга атроф му?итдаги жараёнлар ?а?ида маълумотлар зарур бyлади. Тирик организмларда бу маълумот таъминоти турли хил сезги органлари ор?али амалга оширилади. Фа?ат, у турли жонзотларда турлича бyлади – унисига кучли ?ид билиш ?обиляти берилган бyлса, бош?асига yткир кyз берилган бyлади. Ўсимликларда ?арорат, ёру?лик, ?аво намлиги ва бош?а нозик белгилар yзгаришини ани? сезиш ?обиляти бор. Онг айнан шундай сезгилар ор?али олинган маълумотни ?айта ишлайди ва шунга ?араб иш тутади.
Биз одамлар ?ам бундан мустасно эмасмиз – бизнинг онгимиз ?ам ?удди шу тамойилда ишлайди. Аммо бош?а жонзотлардан бизнинг бир фар?имиз бор – бизнинг онгимиз озгина мураккабро? тузилишга эга. Бизнинг сезгиларимиздан келаётган маълумотлар онгимизга боришида бир воситачи иштирок этади – бу, албатта, а?л. У маълумотлар о?имини тинимсиз кузатиб, тафтиш ?илиб, саралаб, ба?олаб, бош?ариб туради.
Одамзотга табиат мувазанатни тиклаш учун а?л ато этган. Ўз мавжудлигининг бошида одамзотнинг ?еч бир сезгиси бош?а мавжудодларникичалик кучли бyлмаган. Бу ибтидоий одамнинг тирик ?олиши учун етарли эмас эди – керакли ?олатда зарур ?арор ?абул ?илиш учун инсон онгига етарлича маълумот етказилмаган. Шу та?чилликни тyлдириш учун, бизга сезгиларимзидан келаётган оз маълумотни та?лил ?илиб, ундан ?арор ?абул ?илиш учун етарли хулосани чи?ариб берадиган «мослама» берилган.
Кийикнинг эшитиш ?обиляти анча кучли – у атрофида бирор кескин товуш эшитса, ор?а-кетига ?арамай ?очади. Бунда унинг эшитиш сезгисидан келган маълумот тy?ридан-тy?ри унинг онгига боради ва у э?тимолдаги ?авфдан узо?лашишга ?арор ?илади. Ва?оланки, бу товушни кийик учун беозор бирор жонзот келтириб чи?арган бyлиши мумкин. Ёки, айтайлик, ?уриган дарахт шо?и синиб тушган бyлиши ?ам мумкин.
Одамнинг эшитиш ?обиляти кийикникичалик эмас. Биро? атрофида бирор товуш эшитса, у дар?ол ?очишга тушмайди – унинг ?уло?лари ил?аган товушни аввал унинг а?ли та?лил ?илиб беради. Кейин шу та?лил натижалари онгга ?арор ?абул ?илиш учун етказилади. Бу жараён жуда тез кечади – шунинг учун а?л эшитилган товушни ?авф белгиси деб ба?оласа, онг керакли чораларни кyриш учун танага буйру? беришга улгуради.
Инсон а?ли ривожланиб боргани сари, у yзига хос муаммоларни ?ам келтириб чи?арган. энг биринчи, а?л турли сезги органларига турлича а?амят бера бошлаган (шу ерда ?ам му?имлик!) – у yзи учун ?улай бyлган сезгиларни ю?ори ?yйган ва онг эътиборини шу сезгилардан келган маълумотларга ?аратган. Масалан, одам атрофдан маълумот олишда кyпро? кyзларига таяна бошлаган. Бунга сабаб кyриш ор?али олинган тасвирий маълумот ?айта ишлаш учун осон эканидир. Одамзот бош?а сутемизувчилар каби тyрт оё?да эмас, икки оё?да ?аддини тик тутиб юра бошлаган. Бу атрофни узо?ро? масофада кузата олиш имконини берган. Кyпро? маъсулият кyриш ?обилятига топширилгандан кейин, бош?а сезгилар кам ишлатила бошлаган ва ва?т yтиши билан улар яна ?ам сусайган. Масалан, бошнинг ердан узо?лашиши сабаб, ?ид билиш ?обиляти деярли керак бyлмай ?олган.
Бугунгача биз асосан икки сезги аъзога тобемиз – кyз ва ?уло?. Бош?а сезгилар сусайиши ёки йy?отилиши бизда кyриш ёки эшитиш ?обилятини йy?отиш каби катта ?авотир уй?отмайди.
Одамзотда ?ам, бош?а тирик мавжудодларда ?ам табиатдан берилган бошлан?ич билим бyлади. Бу табиий билимлар дунёга энди келган жонзот тирик ?олиши учун заур. Ча?ало? ?ам оч ?олса ёки бирор жойи о?риса, йи?лаш кераклигини билади, ?атти? товушдан ва йи?илишдан ?yр?ади. Бундай табиий билимлар хотиранинг ?ар ?андай таъсирдан ?оли ?исмида са?ланади ва улар ?еч ?ачон бизни тарк этмайди.
?аёт давомида эса тирик мавжудод турли вазиятларга дуч келади, уларга онгли равишда муносабат билдиради ва шу муносабатларини хотирасига киритиб боради. Шу йyл билан у yзига ?yшимча билим орттиради – ва бу орттирилган билимлар кейинчалик ишлатиш учун хотирага ёзилади. Аммо улар ?андайдир омил таъсирида йy?отилиши, янгиланиши ёки yзгартирилиши мумкин.
?айвон ва yсимликлар хотираларидаги орттирилган билимга вазият та?азо этганда мурожат ?иладилар. Бош?а пайт уларнинг бунга, шунчаки, ва?тлари бyлмайди. Улар мунтазам сергак турадилар – атроф дунёдан барча сезгилари ор?али маълумот олишдан тyхтамайдилар. Чунки уларнинг ?аёти шунга бо?ли?.
Одамзот эса yзини турли хил йyллар билан мудофа ?илиш чораларини олдиндан кyриб ?yйишни yрганган. Шу боис у мудом атроф дунёдан хабардор бyлиб туриши шарт эмас. Бундай бекорчиликдан нима ?иларини билмай ?олган а?л сезгилардан келаётган маълумотларни тyхтатиб ?yйиб, хотирадаги эски маълумотларни ?айта та?лил ?илишга тушади. Шунинг учун ?аёлларига чу?ур кириб кетган одам ёнига биров келганини ?ам сезмай ?олиши мумкин.
Сезгилар – де??ончилик ускуналарига yх?айди. Улар бизнинг ихтиёримизга фойдаланиш учун берилган. ?удди ишлатилмай турган ме?нат ?уроллари занглаб ?олгандай, улар ?ам ?анча кам ишлатилса, шунча yтмаслашиб, ожизлашиб боради. Шундан, минглаб йиллар мобайнида а?л yсгани сари, одамзот сезгилари сусайиб келган.
Барча жонзотлар ?аётининг ?ар бир ла?засида сезгилари етказаётган маълумотларни билим ?илиб тyплайди, бу билимларни yз турини мукаммалро? ?илиш учун ишлатади. Шу билимлар сабаб, атроф му?итга мослашувчанро? бyлади, яшовчанлиги ошади. Бир сyз билан айтганда, ривожланишдан тyхтамайди.
Бош?а мавжудотлардан кyпинча yзини ю?ори ?исоблайдиган одамзот эса минг йиллардан бери yз наслининг сезгилари yлишига, турли хил ?атарларга ?арши туриш ?обиляти, иммунитети сусайишига – одамзот деган турнинг табиий ривожланишда ор?ага ?араб кетишига эришмо?да, холос. Ёввойи табиатда ?еч бир жонзот yз турига тажоввуз ?илмайди – лекин табиий илдизларидан узо?лашган одамзот тарих давомида бир-бирини ?ириб келади. Бу ?ам бyлса, а?л ?укмронлиги остида биз тара??иётда ор?ага ?араб кетаётганимиздан дарак эмасми?
Табиий билимлар – яшаб ?олиш учун етарли, холос. Тара??иётда илдамлаш учун кyпро? орттирилган билим даркор. Бунинг учун эса онгимизни а?л ясаб берган олтин ?афасдан чи?ариб, унга ?ар бир ла?задан билим олишга имкон беришимиз керак. А?л анойи эмас – у yз тахтидан осонликча воз кечмайди. Лекин, унутманг, уни ?ам биз орттирганмиз – демак, жиловлаш ?ам yз ?yлимизда. Табиий ривожланишда илгари силжишга хизмат ?иладиган билимлар – илмдир. А?лнинг билим устидан тyли? ?укми бор – лекин илм устидан унинг ?еч бир ?укми йy?. Шундай экан, кучли шахс бyлишнинг энг самарали усули – илм орттиришдир.
ОИТС
«Орттирилган Илм Тан?ислиги Синдроми ёки ОИТС – одам шахсиятидаги унинг тy?ри ва баркамол ривожланишига тyс?инлик ?улувчи жихатлар фаолияти натижасида келиб чи?увчи ижтимоий зарарли ?олат»
(шахсий изо?ли лу?атимдан)
Тан олиш керак – иммунитет тизимига зарба берувчи ОИВ (одам иммунитети вируси) yтган асрнинг энг ?авфли касаллиги «унвони”ни олишга тyла ?а?ли. Бу вирус организмнинг энг му?им таркиби – химоя воситасига зарар етказади. У ?удди ?амалда тутилаётган ша?арга яширинча кириб, унинг дарвозаларини бос?инчиларга ичкаридан очиб берган жосусларга yхшайди: у танага тушиб, унда бош?а касалликларнинг кириб келиши ва ривожланиб кетишига ?аршилик ?иладиган «аскар» ?он доначаларига зарба беради. Натижада одам оддийгина грипп ёки бош?а енгил ю?умли ?асталикдан ?ам ?алок бyлиши мумкин.
Аммо бу бyлимда биз унинг о?аси бyлган илм тан?ислиги синдроми ?а?ида су?батлашамиз. Иммунитет тан?ислиги каби илм тан?ислиги ?ам ало?ида шахс ва бутун жамиятга катта ?авф ту?диради.
Келинг, аввал билим ва илм тушунчаларини фар?лаб олайлик. Биламизки, одам икки метафизик дунёни yзида жамлаган – моддият ва маънавият. Моддий дунёга а?лимиз, маънавий дунёга ?албимиз ?укмрон. Бундан келиб чи?адики, моддий дунёни бойитиш учун тyпланадиган маълумот ва тушунчалар – билимдир. Маънавий юксалиш учун зарур тушунча ва ?адриятлар – илмдир. ?ар ?алай, мен шундай тушунаман. Уларни моддий билим ва маънавий билим деб ?ам аташ мумкин.
Бугунги кунда моддий билимдан та?чиллигимиз йy?, Худога шукр. Нима бyлса ?ам, маълумот асрида яшаймиз – бутун бир кутубхоналарни бармо?имиздек келадиган ускунага солиб юрса бyлади. Ўзимизда борини yзимизда оляпмиз – yзимизда йy?ини замон имкон бергани учун чет элларга бориб эгаллаб келяпмиз. Хуллас, замон талабидаги моддий билимларни эгаллаяпмиз.
Аммо бу билимлар, yз таърифига кyра моддий дунёни бойитишга хизмат ?илади. И?тисодчи миллатнинг моддий бойликларини кyпайтириш сирларини yрганяпти, мухандис моддий жи?оз ва ускуналар яратяпти, меъмор моддий бинолар ?уряпти. Тиббиёт сирларини yрганиб, жисмоний со?лигимизни муста?камлаяпмиз – кимё ва физика ор?али моддий дунё сирларини кашф этяпмиз.
Биро? маънавий билимлар ?а?ида ?ам шу даражада ?ай?уряпмизми? Маънавий билим учун дунё кезяпмизми? Илм учун ?аётнинг бош?а фаро?атларидан кечяпмизми? Талаб ва таклиф, элементар зарралар, шифобахш гиё?лар ?а?идаги билимларга чан?о?миз – инсонийлик, бунёдкорлик, ватанпарварлик каби хислатларга эга бyлишга етарлича оши?япмизми?
Албатта, билимга yчлик ?атори, илмга чан?о?лик ?ам ?ар замонда бyлган – ?озир ?ам бор. Лекин моддият ортидан ?увиб, маънавият кyп ?олларда ?аровсиз ?олиб кетяпти. Бо?имизнинг кyркини очиб тургани гуллар экиладиган жойга ?ам моддий фойда келтирадиган мевали дарахт экиб ташлаяпмиз.
Моддият ва маънавият ?а?ида бир сирни очайми? Маънавий дунё бирламчи, моддий дунё эса иккиламчидир. Аслида, бу сир эмас – фалсафада идеализм ?ояси айнан шу фикрни илгари суради. Сизнинг маънавий дунёйингиз ?анча юксак ва муста?кам бyлса – моддий дунёйингиз ?ам шунга монанд бой ва сурурли бyлади. Бу таъкидни ?анчалик тy?ри тушунишингиз шахсий кучингиз даражасига бо?ли?.
Хyш, илм та?чиллигини нима келтириб чи?аради? ?ар замонда илм тар?алиши ва одамларнинг маънавий юксалишига жахолат тyс?инлик ?илган. Бу а?л тимсолида бизда яшайдиган шайтоннинг инсон манфатига ?арши ?yллайдиган энг тубан ?уроли.
Жахолат – моддий билимлар та?чиллиги эмас. Моддий билимлар етишмаса – саводсизлик келиб чи?ади. Бундан одам ва жамият моддий зарар кyради, холос. Аммо жахолат – бу маънавий билимлар, яъни илм та?чиллигидир. Бунинг о?ибатида одам ва жамиятнинг маънавий со?ломлигига зарар етади. Саводсизликдан кyрилган моддий талофатни бартараф этиш нисбатан осон – аммо маънавий йy?отишнинг yрнини тyлдиришга кyп ва?т ва куч керак бyлади.
Илм олишни истамаслик, илмнинг асл ба?оси ва а?амятини тyла англамаслик, билимни илмдан устун ?yйиш кабилар жахолатнинг аломатлари. Кyпчилик тyла?онли бахтли ?аёт учун кучли ва кенг ?амровли билимларнинг yзи кифоя деб ?исоблайди. Лекин, гап шундаки, билим ?анча кyп бyлмасин, уни керакли yзанга солиб турадиган илм та?чиллиги моддий билимлардан олиш мумкин бyлган самарани туширади.
Жахолат – yзидан кyпайиш хусусиятига эга. У одам атрофидаги жараёнларни сергак ба?олай олмаслигига сабаб бyлибгина ?олмай, одамнинг шахсий yсишига хизмат ?илиши мумкин бyлган илмларни ундан нари тутишга интилади.
Айнан шунинг таъсирида биз илм манбаининг «сифатини» ани?алшга ?аракат ?иламиз. Тy?рида – ?ар ким айтган гапни илиб кетавермайдику одам деган. Йy? – илиб кетавермасин, ахир, унга фаросат, манти? шунчаки сов?а ?илинмаган. эшитсин, кyрсин, та?лил ?илсин, ?аётга солиштирсин – кейин хулосасини чи?араверсин. Аммо кyп ?олатда бизга келаётган билимнинг манбаи арзимас туйилгани учун, ундан олдиндан юз yгирамиз.
«Фалончи жуда маънили гапларни айтибди» – «Ким экан yзи у?» – «Ани? билмайман, аммо ёшгина – ?али yттизга ?ам кирмаган» – «?а, ?али муштдек бола экан, ?ана?а маънили гап гапириши мумкин?» – «Лекин сиз бир эшитиб кyринг» – «Э, ?yйинг. Ундан кyра, пири комил Фалоний нима деганини айтинг. Ана шундай кyпни кyрган одамларгина маънили гап айтиши мумкин»…
Бу билим манбаини ёшга ?араб ажратишга мисол, холос. Одамлар ихтиёрида илминг «нави» ?андайлигини ани?лаш учун бош?а кyплаб мезонлар бор: ир?, миллат, эъти?од, насл-насаб, жинс. Аслида эса илмни ?ар ким ва ?ар нарсадан yрганса бyлади. Мен кyп нарсани табиатдан – yсимликлар, ?айвонлар, табиатдаги турли жараёнларни кузатиб, уларнинг асл мо?иятини англашга ?аракат ?илиб yрганаман. Шунинг учун фикрларимни асослашда табиатдан мисоллар тез-тез учрайди. Шунингдек, мен ?еч бир айирмачиликсиз турли одамларни кузатаман, уларнинг ма?сад ва интилишлари, ?аётий фалсафалари ва муаммолари билан ?изи?аман.
Кимдир менга «китобларингизда айтаётган ?амма тамоилларга yзингиз амал ?иласизми?» деб савол берди. Мен, табиийки, «йy?» деб жавоб бердим. Ўша одамнинг мендан кyнгли ?олди. Мен ?айрон бyлдим – y?увчилар мендан нимани кутаётганини тушунолмай ?айрон бyлдим. Му?имликнинг зиёни ?а?ида шунча гапирсам ?ам, одамлар шахсий му?имлик туй?усига эргашаверганига ?айрон бyлдим. Агар мен айтганларимнинг ?аммасига амал ?илсам – одам эмас, мукаммал мавжудот бyлиб ?оламан. Мен ?ам фазилат ва ну?сонлардан иборат оддий одамман. Агар айтаётган тамоилларининг ?аммасига амал ?иладиган мавжудот ёзган китобнигина жиддий ?абул ?илишга – фа?ат ундан илм yрганишга а?д ?илган бyлсангиз, ?yр?аманки, илмсиз yтиб кетасиз. Шахсий му?имлик туй?уйингиз оддий одам улашмо?чи бyлган илмни сизга раво кyрмаса… мен бу борада бир нима дейишдан тийинаман, холос.
Мен илм дyконимни очиб, бисотимдаги бор молларни расталарга териб ?yйяпман – кимга нима ё?са, олаверсин деб. Бу моллар турлича – бири кимгадир мос келади, бош?аси – яна кимгадир. Бунда ?аридорнинг кyнгли yзи танлаб олаверади. Биро? агар мен фа?ат yзим ишлатадиган молларнигина дyконга ?yйсам, расталарнинг ярми ?ам тyлмайди. Мен бу билан ?аридорни танловдан чеклаб ?yйган бyламан. Ундан кейин, бу бир жихатдан манманлик бyлади – фа?ат yзим ишлатган молларни таклиф ?илиш «менга yхшаб, мендан yрнак олиб яшанг» дейиш бyлмайдими? Ундан кyра, энг сифатли молларимнинг барини торти? этай – ?ар ким yз диди, дунё?араши, эъти?оди ва шахсий кучига ?араб yзига мосини, айнан унинг учун фойдалисини танлаб олаверсин.
Илм ?а?ида яна бир гапни айтиб yтишим жоиз. Бош?аларнинг яшаш тарзи ва тамоилларини тан?ид тарозисига солиб кyриш – илмлилик белгиси эмас. Балки, бу билим кyплигидандир – лекин зин?ор илм кyплигидан эмас. Илмли одам ким ?а?у, ким но?а?лигини ажратиш учун моддий билимлар етарли эмаслигини яхши англайди.
Менга кyпчилик илм yргатишни илтимос ?илиб мурожат ?илади. Лекин уларнинг аксари илм эгаллашга моддий манфатни кyзлаб интиладилар. Шуни билган ?олда мен уларга рад жавобини бераман – илмнинг асл ма?садини ани?лаганингизда таклифингизга рози бyламан деб уларни ?айтараман. Табиийки, улар бу таъкидимни тушунмайдилар – бунга уларнинг илм ва шахсий куч даражалари етмайди.
Билим кyплиги ?ам жахолатга олиб келиши мумкин. Агар одам yз му?имлигини муста?камлаш учун билим тyплаган бyлса, у борган сари кyп ва етарли нарса билишига ишониб ?олади – бу эса янги билимлар унга келишини ?ийинлаштиради. Олаётган маълумотларини фойдали-фойдасизга ажратиш учун етарли билимга эгаман деб yйлашлари уларни кyп ?олларда энг фойдали билимлардан ма?рум этиб ?yяди. Шунинг учун, ?ар доим билимларингиз са?ланадиган омбор эшигини очи? ?олдиринг – уни ёпмасангиз ?ам, сизнинг билимларингиз у ердан чи?иб кетиб ?олмайди. ?айтамга, янги билимлар ?еч бир тyс?инликсиз сизнинг измингизга кириб келади. Янги билимлар баъзи эски билимларнинг нотy?ри ёки номукаммал эканини кyрсатиб бериши мумкин – шунда бу эски билимларни очи? эшикдан хотиржам кизатиб ?yяверасиз. Бунинг номи очи? фикрлилик дейилади.
Энди сиз моддий билим ва маънавий илм yртасидаги фар?ни биласиз. Ўз шахсиятингизни маънавий юксакликка кyтарадиган илмлар ортидан ?увиш тадбирини yз ихтиёрингизга ?олдираман. Илмнинг ?ам yзини yзи ошириш хусусияти бор – унга шундай ?илишга имкон берилса бyлгани.
Онг дастурлари
Биз тyплаган билимларни онгимиз хотирамизга дастурлар сифатида киритиб боради. ?ар ?андай янги маълумот билим сифатида хотирага киритилишидан аввал бир неча марта такрорланиши лозим. ?айта-?айта амалда ?yлланилиб, хотирага дастур сифатида киритилган билимларгина – ?а?и?ий билимдир.
Мендан кyпчилик тил yрганувчилар бир муаммони ?ал ?илишда масла?ат сyрайдилар – улар чет тилидаги янги ёд олган сyзларини эслаб ?ола олмаётганларидан шикоят ?иладилар. Бунинг сабаби жуда оддий – улар yша янги сyзларни, шунчаки, маълумот сифатида ёдлайдилар, амалда эса уларни кам ?yллайдилар. Бунда маълумот билим сифатида доимий хотирага киритилмайди – у маълум муддатгача ?ис?а хотирада тутиб турилади ва сyнг унутилади.
?ис?а хотира – янги олинган маълумот билим сифатида доимий хотирага ёзилгунча уни такрорлаш учун маълум муддат тутиб турадиган онг ?исми. Баъзида биз уни муддатли маълумотларни са?лаш учун ?ам ишлатамиз. Масалан, ишдан уйга ?айтаётганда йyлда дyконга кириб, нон ?арид ?илишни yйлаб ?yйдингиз. Бу маълумот ?ис?а хотирага ёзилади ва сиз режалаштирилган ишни бажаргунингизгача са?ланади. Дyкондан нон сотиб олгандан кейин эса, уни тутиб туришга ?ожат ?илмайди ва у yчирилади.
?ис?а хотира си?ими ?ар хил одамда ?ар хил бyлади. Унинг ?ажми одамнинг сергаклик даражасига бо?ли? – одам ?анча сергак бyлса, унинг ?ис?а хотираси шунча катта маълумотни тутиб тура оладиган бyлади. Аста-секин сергакликни ошириб бориб, ?ис?а хотира си?имини ?ам кенгайтириш мумкин.
?ис?а хотирани компютернинг оператив хотирасига ?иёсласа бyлади – унинг ?ам си?ими чекланган бyлгани сабабли, у тyла турганда янги маълумот кириб келса, у энг биринчи ёзилган маълумотларни yчириб ташлаб янги маълумот учун жой ажратади. Айтайлик, дyкондан нон олишни ният ?илгандан кейин ?ам сиз кyп нарсалар ?а?ида yйладингиз. Бунда ?ис?а хотирангизга янги кирган маълумотлар эскисини суриб чи?аради ва сиз нон олишни унутиб ?yясиз.
?ис?а хотирада тутиб турилиб, амалда ?айта-?айта ?yлланилган маълумот билим сифатида доимий хотирага жойланади. Ана шу билим – ?а?и?ий. У ?еч ?ачон сизни тарк этмайди. Узо? пайт ишлатилмаса, хотиранинг улар жойлашган ?исмига борадиган йyлни йy?отишингиз мумкин – лекин озгина маш? билан буни дар?ол тузатиб оласиз.
Доимий хотирадан жой олган дастурлар – бу фа?ат мактаб ёки олий y?ув юртида олинадиган билимлар эмас. У ерга бизнинг одатларимиз, хулосаларимиз, тажрибамиз, комплексларимиз ва ?атто ?yр?увларимиз ?ам дастур сифатида киритилган бyлади.
Ундан кейин, доимий хотира фа?ат онгда жойлашган бyлмайди – доимий хотиранинг yзига хос тана хотираси деб аталувчи ?исми бор. Бу ерда тананинг турли ?олатларда yзини ?андай тутиши, ало?ида ?аракатларни ?андай бажариш кераклиги ?а?идаги дастурлар ёзилган бyлади. Масалан, ?али юришни билмаган гyдак аста-секин атта-поя ?илишни бошлаганда, унинг танаси янги тур ?аракатларга аввал кyникади. ?айта-?айта такрорлангандан сyнг эса бу ?аракатлар тана (ёки мускул) хотирасига дастур сифатида ёзилади ва бола юришни yрганиб олади.
Онг дастурлари жуда-жуда фойдали нарса. Улар бизнинг аралашувимизсиз ?ам керакли хатти-?аракатларни ва жараёнларни амалга оширади ва бизни ?амма нарсани мунтазам назорат ?илиб туриш мажбуриятидан ?алос ?илади. Бу ?удди замонавий тайёралардаги автоматик бош?арувга yхшайди.
Масалан, сиз бирор зинапояга я?инлашганингизда аввал ?айси оё?ингиз билан унга ?адам ?yйишингизни yйламайсиз – буни танангиз yз-yзидан ?илаверади. Тана хотирасидаги дастур зинагача масофани та?минан ?исоблаб, ?айси оё? биринчи зинага ?адам ташлашини олдиндан ани?лаб бyлади ва шунга монанд иш тутади.
Аммо, афсуски, доимий хотирадаги барча дастурлар ?ам бу каби фойдали эмас. Биз yзимиз билмаган ва истамаган ?олда у ерда зарарли дастурларни ?ам ёзиб ?yямиз. Булар, одатда, ижтимоий ?yр?увлар ёки комплексларга тегишли дастурлардир.
Масалан, биз катталар бола тарбиясида кyпинча бир зарарли дастурни унинг онгига ёзиб ?yямиз – ?уло?сизлик ?илса, уни доктор билан ?yр?итамиз. Натижада, болада шифокорларга нисбатан ижтимоий ?yр?ув ?осил бyлади ва у о? кийим кийган ?ар ?андай одамни кyрганда шу зарарли дастур таъсирида ва?имага тушаверади.
Бахтга ?арши, болаликда бизга сингдирилган зарарли дастурларни yзгартириш ёки yчириб ташлаш жуда ?ийин. Яхшиси, бола тарбиясида унинг онгида бундай дастурлар пайдо бyлишига йyл ?yймаган маъ?ул. Агар бу дастурлар кейинги ?аётда катта муаммога айланса (масалан, болаликда орттирилган ижтимоий ?yр?ув кейинчалик фобияга айланиб кетса), бунга психолог ёрдамини жалб этишга тy?ри келади. Бунда икки усулдан бири ?yлланилади: биринчиси – одамни ?yр??ан нарсаси билан юзлашишга мажбурлаб, унга yз ?yр?увини енгиб чи?ишга ёрдам берилади; иккинчиси – одам онгида зарарли ?yр?ув дастурининг таъсирини енгиб кетадиган янги бир дастур яратилади (бош?ача ?илиб айтганда, одам фобия таъсирига ?арши эмланади). Биринчи усул бир оз ?авфли, лекин анча самарали. Иккинчисида самара камро? – аммо киши саломатлигига зарар етиши э?тимоли ?ам кам.
Болаликдан ?олган дастурлардан фар?ли yларо?, yсмирлик ва катталикда орттирилган зарарли дастурлардан ?утулиш анча осон. Бунинг учун одамдан озгина жасорат ва сергаклик талаб этилади. Шахсиятдаги турли зарарли комплекс ва ?yр?увлардан ?алос бyлиш учун, одам ю?орида таърифланган икки усулдан бирини ?yллаши мумкин. Бунда биринчи усул (яъни муаммо билан очи? юзлашиш) ?yр?увларни бартараф этишда кyпро? самара беради. ?yр?увлардан батамом ?утулмагунча, уларнинг таъсиридан ?оли бyлиш мушкул – шунинг учун ?ам эмлаш усули бу ерда самара бермайди.
Иккинчи усулни комплекслар билан курашда ишлатса бyлади. Масалан, ну?сонлилик комплексига ?арши киши yз шахсиятини бош?аларга солиштирмаслигини таъминловчи янги дастур киритиш мумкин. Бунда янги шифодастур комплекс зарарини бартараф этади ва одам ?аётини енгиллаштиради.
Янги дастур яратиш тамоили, аввал айтилгандек, жуда оддий – одам маълум муддатгача ?ис?а хотирасида янги дастур ?оидасини тутиб туради ва онгли равишда уни ?айта-?айта ?аётда ?yллайди. Ва?т yтиб, бу ?оида дастур сифатида доимий хотирага ёзилади – яъни одам yзига буни одат ?илади. Одатга айланган дастурлар эса ди??ат назоратисиз ?ам yз ишини бажараверади.
Мана, сиз yз онгингизни кераксиз дастурлардан тозалаш ва уни янги фойдали дастурлар билан бойитиш сирлари билан танишиб олдингиз. Бу жараёндаги энг катта ёрдамчингиз – сизнинг сергаклигингиз бyлади. Онгингиз устудан назоратингиз кучли дегани – yз шахсиятингиз устидан ?укмингиз катта деганидир. Кучли шахсиятни тарбиялашни онг дастурларини тафтиш ?илишдан бошлаш лозим.
Сохта шахсият
Онгимизга турли хил дастурларни киритувчи ?урол – бу, албатта, а?л. У сизнинг ягона дастурчингиз деса ?ам бyлади. Тy?ри – онгимизда а?л киритмаган дастурлар ?ам бор. Булар ту?ма дастурлар ва улар бизга табиатдан ато этилган. Бахтимизга, а?л уларга да?л ?ила олмайди – улар а?лдан аввал яратилган.
Турли дастурлар ?атори а?л онгимизда бизнинг шахсиятимизни белгиловчи дастурларни ?ам шакллантириб боради. Улар бизнинг у ёки бу нарсага ёки, умуман, ?аётга муносабатимизни, yзимизга бyлган ишонч ва ?урмат ?иссини, шахс сифатида атрофдагилар билан муносабатларимизни ва бош?а жихатларни белгилайди. Ана шу дастурлар йи?индиси – одам феъл-атворини ёки характерини ташкил ?илади.
Афсуски, а?л номукаммаллиги сабаб, бу дастурлар орасида ?ам «чала» ёки зарарлилари мавжуд. А?л тузган шахсият кyп ?олларда асл шахсиятдан анча йиро? бyлади. Буни одам турли ?аётий вазиятлар таъсирида а?л ?укмидан ва?тинча ?утулганда сезиш мумкин. Масалан, ?атти? ?yр?итилган ?олатда ёки yта иложсиз ?алтис вазиятларда одамнинг а?л ясаб берган сохта табиати яшириниб, унинг ?а?и?ий характери юзага чи?ади.
Одамнинг асл табиати уч хил сабабга кyра юзага чи?иши мумкин. Биринчиси – yлим ?авфи: одам yлим билан юзмаюз келганда а?л бош?арувидан айрилади. Бунда одам онгига табиат киритиб ?yйган дастурлар одамни ?авфли вазиятдан омон олиб чи?иб кетиш учун а?лни атайлаб «yчириб» ?yядилар – yлим ?авфи ту?илган ?олда а?лга фикр yйинини давом эттиришга имкон берилса, тана ва?тида керакли ?аракатларни бажаришга улгурмай ?олиши мумкин. Ўлим билан юзмаюз келган ?ар ?андай одам бу ла?зани «фикрсизлик» ?олати деб атайди – ди??атни бир фикрга ?аратиб турувчи а?л чекингач, бирданига ?амма хотиралар ди??ат доирасига кириб ?олади ва одамга ?удди бутун умри кyз олдидан yтгандек туюлади.
Катта ?авф таъсирида а?л бош?арувни ?yйиб юборган ана шу ?олатда одамнинг асл шахсияти намоён бyлади. Кучли шахс бунда бош?ача, ожиз одам мутла?о бош?ача йyл тутади. Ва?оланки, кучли шахсият эгаси бутун умри давомида а?лининг гапига ишониб, yзини ожиз деб билган бyлиши, ожиз шахсият эгаси эса yзи ?а?ида асоссиз ю?ори фикрларга бориб юрган бyлиши мумкин.
Одамни а?л ?укмидан озод этиб, унинг асл табиатини намоён ?иладиган иккинчи ?олат – бу чин севгидир. Бу кyпчилигимиз севги деб биладиган, аслида эса кyнгил эмас а?лнинг буйру?и билан юзага келган тобеълик муносабати эмас – айнан ?а?и?ий табиий севги бyлиши лозим. Ана шундай соф му?аббат одам шахсиятини а?л таъсиридан олиб чи?иб кета олади. Шунда севиб ?олган одам мутла?о бош?ача табиат эгаси экани юзага чи?ади. Севги таъсирида одамларнинг кескин yзгариши ана шундан. Зyравон кyча безориси бyлиб юрган йигит севиб ?олса – у аслида жуда кyнгилчанг ва ра?мдил романтик экани ошкор бyлади.
А?лнинг сунъий шахсиятини эмас, табиат берган асл шахсиятни таниб олишнинг яна бир йyли – шахсий ривожланишда анча илгарилаб, а?л таъсиридан чи?иш учун етарлича а?д кучи жамлашдир. Бунда эркинликка yлим ?авфи ёки севги ?удрати турткиси билан эмас, ме?нат-шижоат билан эришилади. Одам сергак ?аёт кечириб, yз шахсиятини муста?камлаб боради ва бир кун келиб yзида а?л тазий?идан озод бyлишга етарли куч топа билади. Тy?ри, бу yлим ?авфи ёки севги иштирок этган ?олатдагидек тез содир бyлмайди – бунга кyп йиллар кетиши мумкин. Лекин бу усулда эришилган эркинлик узо? муддатли, агар сергаклик йy?отилмаса – доимий бyлади. Ўлим ?авфидан келган эркинлик шу ?авф бартараф бyлиши билан одатда бар?ам топади ва а?л ?айта yз yрнини эгаллайди. Севгида ?ам шундай – севган одамга нисбатан кyнгил совуши билан, му?аббатнинг эркинлик ато этувчи кучи йy?олади ва са?нага яна а?л чи?иб келади. ?алб эса нобуд бyлган иш?нинг азасини тутиб, парда ортига чи?иб кетади.
А?л сиз учун яратган сохта шахсиятни сизга рол ?илиб бириктириб ?yяди. Бу ролдаги ?а?рамон бахтли ёки бахтсиз, кучли ёки ожиз, му?им ёки ?адрсиз бyлиши мумкин. Бу рол сизга ё?маслиги, унинг яшаш му?ити, шароити, усуллари, тамоиллари сизга мос келмаслиги мумкин. Лекин сиз бу ролдан воз кеча олмайсиз – чунки yзингиз сиз учун рол танлаш ?у?у?ини а?лга берадиган шартномага имзо чеккансиз.
Бу буз?унчи шартномани бекор ?илиш учун сизга озгина сергаклик ва анчагина шахсий куч керак. Сергакликнинг бадали – му?имликдан ?утулиш бyлса, шахсий кучнинг асоси бyлган ?аётий ?увватни ошириш – яшаш тарзи ва ?аёт билан олди-бердиларни маромга келтириш ?исобидан бyлади.
Су?батимиз мазмуни нотy?ри yзанга кетиб ?олмасидан, сизни бир нарса ?а?ида ого?лантириб ?yяй. А?л келтириши мумкин бyлган зарарларни сизга етказиш илинжида уни таърифлашда ишлатган ибораларимга алданиб, а?л мутла?о шум нарса экан деган ?аёлга бориб ?олманг. А?л – жуда ?ам фойдали ва керакли ?урол. Баён бошида у бизга табиатдан бош?а заифликларнинг yрнини тyлдириш учун атайин берилганини айтганимни эсланг.
Лекин, ?ар нима бyлганда ?ам, а?л ?уроллигича ?олиши лозим. У – бош?арувчи эмас, бош?арув ?уроли, воситаси. Агар у керакли жойда ва керакли йyсинда ишлатилса, жуда катта ва бунёдкор ишларни ?илиши мумкин. Аммо уни бош?арувга я?ин келтирилса – у каттагина ишкалларни ?ам келтириб чи?аради. У yзи табиатдан бош?арувга мойил. Шу боис, унга у аслида бир ?урол эканини эслатиб, уни сергакликка ?айтариб туриш керак.
Мен эса сизга бу асов отни yз измингизга солиш учун зарур амалларни ба?оли ?удрат баён этаман. Фа?ат, шуни унутмангки – мен айтаётган усуллар атиги юзлаб усуллар орасидан танлаб олинган намуналар, холос. Умумий тамоилни билиб олсангиз – усул танлаш ?еч гап эмас. Сиз ?атто yзингиз янги усул ишлаб чи?иб, уни самара билан ?yллашингиз мумкин.
Адолат юзасидан айтишим мумкин – сизга баён ?илаётган барча сирларимни кашф ?илишда менинг а?лим бевосита иштирок этган. Мен ундан жуда ?ам мамнунман. Мамнунман – лекин уни ?атти? назорат остида тутиб тураман. Тан оламан – ?ар доим ?ам бунинг уддасидан чи?майман (менга асов отларнинг ?ам энг асови берилган), лекин у издан чи??анда ?ам сергаклик уни яна жойига ?айтаришга ёрдам беради. Шу катта хизмати учун ?ам сергакликни доим ?аммага тавсия ?иламан.
?удди ана шу сергакликни йy?отмаган ?олда, yзлигимизни тад?и? этишда давом этамиз. Навбатда а?лнинг энг о?ир ?асталиги – му?имлик ?а?идаги су?бат. ?ани, yзларидан бyлсин.
Сешанба – Му?имлик
Бе?иёс та??ослаш
«Ба?риторлик – бош?а одамларнинг юту? ва хатоларини, фазилат ва камчиликларини, диний ир?ий миллий жинсий ёки ?оявий хусусият ва yзига хосликларини борича ?абул ?ила олмаслик ?олати»
(шахсий изо?ли лу?атимдан)
Му?имлик – жуда бадавлат туй?у. У а?л ?арамо?и остида жуда кyп куч-?удрат ва тарафкашлар орттирган. Унинг шахсият салтанатидаги таъсири жуда катта. Лекин ?ар ?андай кучли туй?уни ?ам унинг ?удратини таъминлаб турадиган васийларидан ма?рум ?илиб енгиш мумкин. Биз ?ам шундай йyл тутамиз – бу бyлимда му?имликнинг энг я?ин ва соди? тарафкашларидан бирини yзимиз томонга о?дириб оламиз.
Танишинг, та??ослаш – шахсий му?имлик туй?усининг арзандаси. Унинг мавжуд бyлишдан биргина ма?сади – му?имликни ошириш. Бирор ким ёки нарсага берилган орти?ча ёки yта паст ба?оларга айнан унинг там?аси босилган. У а?лнинг ?озихона бyлимида yтириб олиб, ?амма нарсанинг «асл» ба?осини ани?лаш билан шу?улланади.
Биз ?ар доим бирор одам, нарса ёки во?еага уни шунга yхшаш ёки ?арама-?арши шахс, буюм ёки ?олатга та??ослабгина ба?о берамиз. Бунинг натижасида ?аётимизда иштирок этаётган (баъзан эса умуман мавжуд бyлмаган) тушунчалар а?амятлилик, кераклилик, ди??атга ёки ?урматга арзишлик, ?адрлилик, му?аддаслик ва бош?а минглаб мезонларга асосан турли токчаларга сараланади. Бунда та??ослаш ба?осидан яхши yтган тушунчалар му?имликнинг кyз олдида бyлган ю?ори токчалардан, тасди?дан yтолмаганлари эса биз а?амят ?ам бермайдиган энг ?уйи токчалардан жой олади.
Уйингиздаги буюмлар ёки жавонингиздаги китобларни кyп ишлатишингиз ёки ?ийматига ?араб шундай тартиблаб ?yйганингиз жуда яхши – бу сизга керакли нарсани керакли жойдан топишга ёрдам беради. Албатта, энг кераклилар шундо? ?yл остингизда бyлади, сиз ?ам тез-тез уларни кyриб, чангларини артиб турасиз.
Лекин, нимагадир, биз ?аётимиздаги одамлар ва ?адриятлар билан ?ам ?удди шу йyсинда иш тутамиз. Бизга керакли ва ?адрлилигига ?араб биз муомалада бyладиган шахслар шундай токчаларга сараланган бyлади. Бу бизга нимага керак экан? Тез-тез «ишлатиб» турадиган одамлар «?yл остида» бyлиши учунми? Ёки умуман «ишлатилмайдиган”ларини кyздан нари ?илиш учунми?
Бу синфларга ажратиш yша одамларни бир-бири ёки yзимизга та??ослаш йyли билан амалга оширилади. Кимдир бизга ёки кимгадир нисбатан а?ллиро?, бойро?, обрyлиро?, кучлиро? ёки ?андайдир бош?а афзалликка эга – демак, yша кимдирнинг ба?оси ва а?амяти ю?ориро?. ?а буниси эса ?еч бир устунликка эга эмас – унинг борлигини ва муносабатини унча му?им ?исобламаса ?ам бyлаверади.
Та??ослаш якка одамда шахсий му?имлик туй?усини авж олдирса, бир гуру? одамларда yзига хос ижтимоий му?имлик туй?усини ривожлантиради. Бу бир гуру? ёки тоифа одамлари бош?а гуру? ёки тоифадан yзларини ю?ори ?исоблашларига олиб келади. Ма?аллийчилик, миллатчилик, ир?чилик ва бош?а ?ар ?андай турдаги айирмачилик ана шундай ижтимоий му?имлик туй?усидан келиб чи?ади.
Миллий ?урур деган жуда нозик тушунча бор. Уни ?ар хил одам турлича тушунади. Лекин ким нима деб тушинишидан ?атъий назар, агар миллий ?урур yз миллатини бош?а элатларга та??ослаш асосида шакллантирилган бyлса – бу миллий ?урур эмас. Бу миллий му?имлик, бу – миллий манманлик. Сиз yз миллатингиздан фахрланишингизга уни бош?а милларлардан устун ?исоблашингиз сабаб бyлмаслиги керак. Агар шундай бyлса – Адолф Гитлердан кyп нарса yргангансиз демак.
Ўз миллатидан фахрланиш учун та??ослашсиз ?ам асос жуда етарли. Аввало, мен шу миллат яшайдиган гyзал ва мен учун ?адрли заминда дунёга келганим. Ўз ?арашларим ва орзуларимни шу миллат тилида айтишни yрганганим. Шу миллатнинг бунёдкор бyлишга ундайдиган маданияти ва урф-одатлари таъсирида yсибул?айганим. Ва бош?а кyплаб асослар. Агар yйласа, ?айсидир миллат вакили бyлишдан ?урурланиш учун ?иёслашсиз ?ам кyплаб асослар топса бyлади.
Лекин, бундо? олиб ?араса, сизга yз миллатингиздан фахрланиш учун асос бyлиши шартмикан? Шунчаки, шу миллат вакили бyлиб ту?илганингиз етарли эмасми? Агар миллатингизни шартсиз сева олсангиз – ана шунда шу миллатнинг асл вакилиман деб ?урурланишга тyла асосингиз бyлади.
Ўз миллатини шартсиз сева билмаган ва yз миллатидан уяладиганлар ?ам бор. Бу танганинг бош?а томони – yз миллатидан норози бyлиш ?ам уни бош?а элатларга та??ослаш натижасида келиб чи?ади. ?айсидир миллатнинг yзларига ё??ан одатларини yз миллатида топа олмаган (ёки, энг ёмони, кyра билмаган) одамлар билан ?амсу?бат бyлганман. Улар одамларда ?ам, бутун бир миллатларда ?ам замон та?азоси билан мавжуд бyлган камчиликларни борича ?абул ?ила олмайдилар.
Миллий му?имликка yхшаб, ир?ий му?имлик, ма?аллий му?имлик (ша?арликлар ?ишло?ликлардан yзларини му?им ?исоблашлари ёки аксинча ?ишло? а?олисининг ша?арликларга салбий муносабати) каби ?олатлар ?ам кyплаб номаъ?ул натижаларга олиб келади. Диний му?имлик ?а?ида эса умуман гапирмаган маъ?ул – yтмишда Усмонли туркларнинг Европа хал?ларига ?илган зу?мларию, Салб юриши рицарлари мусулмон хал?лари бошига солган кунлар бу турдаги му?имлик нималарга ?одир эканини кyрсатиб улгурган.
Конец ознакомительного фрагмента.
Текст предоставлен ООО «ЛитРес».
Прочитайте эту книгу целиком, купив полную легальную версию (https://www.litres.ru/zhavlon-zhuraev/uzlik-sari-etti-k-adam-2-kh-ak-ik-athon-tanishaylik/) на ЛитРес.
Безопасно оплатить книгу можно банковской картой Visa, MasterCard, Maestro, со счета мобильного телефона, с платежного терминала, в салоне МТС или Связной, через PayPal, WebMoney, Яндекс.Деньги, QIWI Кошелек, бонусными картами или другим удобным Вам способом.